Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus Kurset retter sig primært mod landskabsarkitektstuderende, men kan også følges af jordbrugsøkonomistuderende. | ||||||||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: Bedømmelse af projektrapport. Projektrapporten indgår ikke i bedømmelsen, men en bestået rapport er forudsætning for at blive indstillet til eksamen. | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr uge. Teoretiske øvelser: 2 timer pr uge. Laboratorieøvelser: 4 timer pr uge. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | E5, efterår Teoretiske øvelser: tirsdag 11.10-13. Laboratorieøvelser: onsdag 13-17 | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Pointspærring | Der kan ikke samtidig optjenes point i dette kursus og i Geologi og Jordbundslære (035311). | ||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets mål er at give primært landskabsarkitektstuderende de nødvendige kemiske, geologiske og jordbundsvidenskabelige forudsætninger for at forstå naturgrundlaget, dvs. samspillet imellem geologi, landskab og jordbund i by og på land i forskellige egne i Danmark. Kurset er en forudsætning for at de studerende har det nødvendige naturvidenskabelige vidensgrundlag for at kunne foretage planlægning og udformning af have og landskab på en vækst- og miljømæssig kvalificeret måde. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter fundamentale geologiske og jordbundskemiske forhold og processer, som er af betydning for dannelsen af forskellige landskabselementer og for jordbundens sammensætning og udnyttelse til forskellige formål. Den geologiske oprindelse af overfladelagene i Danmark gennemgås og relateres til jordbundens sammensætning og egenskaber i forskellige områder. Desuden gennemgås udvalgte områder af den elementære kemi, som er nødvendige for at forstå opbygning og reaktivitet af jordbundens organiske og uorganiske bestanddele. Der vil blive fokuseret på jordbundens sammensætning og egenskaber i relation til bæredygtig arealanvendelse og på effekten af menneskets påvirkning (byjorde). Principper og metoder til ændring af jordbundens egenskaber på forudbestemt måde trænes og indlæres. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af fagets centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved laboratorieøvelserne udføres et antal almindeligt brugte jordbundsanalyser på jordprøver udtaget i parkområde. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske landskabstyper og besøges geologisk og jordbundsmæssigt interessante områder. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Borggaard, O.K. og Gimsing, A.L. (2001): Temaopgaver i Jordbundslære. Borggaard, O.K., Rasmussen, L.H., Gimsing, A.L. og Raben-Lange, B. (2000): Vejledning til laboratorieøvelser i Jordbundslære. Petersen, L. (1994): Grundtræk af jordbundslæren. Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K. (2001): Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende. Borggaard, O.K. (2002): Jordbundskemi for landskabsarkitektstuderende. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332419 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||