Department of Agricultural Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 24 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||
Examination | oral examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Rapport, 25% af karakter Description of Examination: Poster, 12% af karakter Description of Examination: 63% af karakter | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 4/5 semester efter aftale. | ||||||||||||||||
Block Placement | Fsup, forår Efter aftale | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Mindst 1 af kurserne: For friland: Frilandsgrønsager. Fysiologi og dyrkning, Frugt og bær. Fysiologi og dyrkning, Planteskoledrift. Fysiologi og dyrkning For væksthus: Væksthuskultur | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Temaet henvender sig til studerende, der ønsker en dybere forståelse af, hvordan havebrugsplanter reagerer på de mange forskellige dyrkningsbetingelser som findes i erhvervsmæssig produktion af frugt, grønsager og prydplanter. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
De studerende vil efter temakurset være i stand til at kunne forstå, viderebringe og anvende viden fra den faglige litteratur og være i stand til at yde vejledning og rådgivning på et eller flere af en række væsentlige delområder: Planlægning af virksomheder, beregning af energiforbrug, klimaets indflydelse på planteproduktion, formering og dyrkning af havebrugsplanter, herunder grønsager i væksthus og på friland, potteplanter, frugt- og planteskoleprodukter, samt forstå og tolke forskningsresultater indenfor disse områder. Temaet udgør et afsluttende og syntetiserende element i studieforløbet på kandidat-uddannelsen indenfor havebrugsstudiet og er en forberedelse til specialearbejde. Det er formålet, at de studerende skal arbejde med opgaver, som har relation til såvel teoretiske som praktiske aspekter af de intensive produktions- og dyrkningsmetoder, som findes i gartneri og havebrug. Dyrkning af havebrugsplanter kræver indlevelse i og forståelse for en vidtspændende vifte af fagområder. De strækker sig fra matematikken og kemien til den praktiske gartners økonomi. Dyrkningstekniske og/ eller dyrkningsfysiologiske problemstillinger behandles i eksemplificeret form såvel bredere og mere sammenhængende som dybere end det sker i bachelorprojekter. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Temaet omfatter såvel forelæsninger (tildels efter de studerendes ønsker og valg af projekt), samt kollokvier/seminarer/diskussionsperioder, bl.a. med indlæg fra studerende. Den væsentlige del af temaet udgøres af projekter som vælges i starten af kurset. Disse projekter kan være dele af et samlet overordnet tema for årets kursus, eller være mere enkeltstående projekter indenfor henholdsvis væksthus- og frilandssektoren afhængig af de studerendes forudsætninger. Der foretages en række ekskursioner til relevante virksomheder. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
For hvert delområde (friland og væksthus) udarbejdes projektrelevante litteraturlister ved semestrets start. Artikelsamlinger/ forelæsingsnoter vil foreligge hos den kursusansvarlige tidligt i forårssemestret. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Erik Nymann Eriksen, ene@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 3528 Error. Person Not Found | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee AHJ | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||