115110 Methods in Problem-Based Projects

Details
Department of Economics and Natural Resources (2003/2004)
Earliest Possible Year
Duration2 semesters
 
Credits6 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationevaluation of project report


Aid allowed

Description of Examination: pass/fail, internal examiner

I bedømmelsen vægtes hver af de 2 rapporter med 50%. For studieretninger, som i 2. semester følger Fagets videnskabsteori (116430), omfatter bedømmelsen for 2. rapport alene denne rapports metodiske udformning.
 
Organisation of Teaching3 timer ugentlig
 
Block PlacementEsup, efterår

Fsup, forår
Se særlig plan for 2. semester

 
Teaching LanguageDanish
 
Course Objectives
Målsætningen er at give en metodemæssig indføring i det problemorienterede projektarbejdes form, indhold og proces, samt redskaber, der sætter de studerende i stand til at arbejde effektivt med deres projekter. Selvstændigt projektarbejde er en væsentlig del af de fleste studier på KVL, med bl.a. "Projekt i videnskabelig teori og metode", temaprojekter, bachelor- og specialeprojekter. Gennem Metode og Projektarbejde opnås erfaring, der kan anvendes som grundlag for disse projekter.
 
Course Contents
Kurset er delt op i to halvdele. Hver del løber over hvert af de to semestre. I grupper skal der på hvert semester gennemføres et problemorienteret projekt. I det andet semester sker der en integration med kurset "Fagets videnskabsteori" for agronom-, JØ- og Bioteknologi-uddannelsen.

Projekterne på første semester tager indholdsmæssigt udgangspunkt i selvvalgte problemstillinger, der udover at sætte perspektiv på uddannelse og erhverv, muliggør en forståelse for grundfagenes betydning og sammenhæng med de anvendte fag. Projekterne på andet semester skal indholdsmæssigt tage udgangspunkt i videnskabsteoretiske, etiske eller filosofiske problemstillinger, som dermed bliver det perspektiv uddannelse, erhverv og fag skal sættes ind i. Én rapport indleveres fra 2. semester pr. gruppe. Den samme rapport indleveres såvel til eksamination i kurset 'Metode og projektarbejde* (11 51 10) og i kurset 'Fagets Videnskabsteori' (xx xx xx)

Det er således hensigten, at kurset skal åbne for en øget forståelse for de erhverv, uddannelserne retter sig imod, samt at det skal give en indsigt i videnskabelig tankegang og problemstillinger. Med problemorienteringen som hovedprincip vil en forståelse af de valgte problemstillinger oftest forudsætte en tværfaglig tilgang, og kurset vil således også give nogle bud på, hvorledes en analyse med mange perspektiver kan være en del af en sådan tilgang.

Ved kursets afslutning skal deltagerne have kendskab til:
1)at identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en samfundsrelateret jordbrugsfaglig problemstilling
2)at søge information samt forholde sig kritisk til denne
3)at styre arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektforløbets forskellige faser
4)at samarbejde effektivt i grupper samt have forståelse for gruppedynamiske aspekter af et samarbejde
5)at formidle projektet skriftligt, således at det opfylder normerne for videnskabelig formidling
6)at formidle projektet mundtligt, samt opponere og give konstruktiv kritik til medstuderende
7)at evaluere projektforløbet.

Kurset er projektorganiseret og med denne undervisningsform søges der skabt trygge rammer, som letter studiestarten på 1. og 2. semester gennem bl.a. etablering af projektgrupper, der giver den enkelte studerende et socialt tilhørsforhold fra studiets start. Herudover er projektstyring og samarbejdsegenskaber vigtige erhvervskompetencer, ligesom evnen til at kunne argumentere og formulere sig præcist, både mundtligt og skriftligt.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen er en vekselvirkning mellem introducerende oplæg, selvstændigt projektarbejde, vejledning samt præsentationer og opponeringer. Der introduceres til en række arbejdsredskaber med relevans for projektets gennemførelse, f.eks. brain-storm, mindmaps, problemtræ, skriveprocessen, gruppesamarbejde og gruppedynamik, samt principperne for faglig formidling, såvel skriftligt som mundtligt. Desuden introduceres til KVL's bibliotek (DVJB). Kurset er tilrettelagt således, at læringen sker gennem en refleksion og analyse af erfaringer og oplevelser i projektforløbet. Der er derfor lagt vægt på evaluering og vejledning, der befordrer refleksion over læreprocessen.
 
Course Litterature
Andersen, L.J., Kruse, S., Rasmussen, P., Hansen, L.S. (Red.) (1995): Introduktion til problem, metode og proces i projektarbejdet - ved naturvidenskabelige uddannelser. I. udgave. DSR Forlag, KVL, København.
Kompendium i metode og projektarbejde. 11. udg., 2001, DSR Forlag, KVL, København.
 
Course Coordinator
Anders Dahl, and@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332376
Vagn Olsen, vo@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332167
 
Study Board
Study Committee AHJ
 
Course Scope
lectures20
practicals23
supervision16
project work121

180