| |
Department of Economics and Natural Resources (2003/2004) |
Earliest Possible Year | |
Duration | 1 semester |
|
Credits | 6 (ECTS) |
Course Level | Joint BSc and MSc |
|
Examination | evaluation of project report
Aid allowed
Description of Examination: pass/fail, internal examiner
projektrapport og 80% tilstedeværelse
|
|
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 2 timer pr. uge
Øvelser: 2 timer pr. uge |
|
Block Placement | F7, forår Onsdag 13-15
|
|
Teaching Language | Danish |
|
Course Objectives |
Kursets overordnede mål er at give en introduktion til formidlings- og kommunikationsteorier og på dette grundlag udvikle deltagernes formidlingsmæssige praksis i konkrete sammenhænge. Målet er, at deltagerne bliver i stand til at tilrettelægge og gennemføre en målrettet, let forståelig skriftlig formidling af et fagstof til veldefinerede målgrupper. Desuden skal den studerende også være i stand til at analysere og vurdere andres formidling. |
|
Course Contents |
Formidling spiller en større og større rolle for alle færdiguddannede akademikere. Kandidater skal skriftligt såvel som mundtligt kunne formidle deres faglige viden ikke kun til fagfæller, men også på tværs af traditionelle faggrænser samt til lægfolk. Formidling fra de organisationer, man arbejder i, til offentligheden bliver ligeledes mere vigtig. KVL-kandidater arbejder i mange forskellige fagområder, brancher og på forskellige niveauer, hvor der stilles krav til en formidling, der adskiller sig fra de normer, der gælder for en universitetsopgave. Kurset giver en teoretisk og praktisk indføring i skriftlig formidling med særlig vægt på populære fagtidsskrifter, journalistiske artikler, kampagner og elektronisk formidling. Generelle teorier om formidling gennemgås vekslende med øvelser og analyser. Ved kurset afslutning skal deltagerne være i stand til: - at udarbejde en synopsis for konkrete skriftlige formidlingsopgaver. Ved synopsis forstås overvejelser og begrundelser mht. målgruppe, budskab, kommunikationsmiljø, medievalg og udformning af formidlingsprodukt. - at gennemføre en målrettet skriftlig formidling. - at forholde sig kritisk og analyserende til egne såvel som andres skriftlige formidlingsprodukter. |
|
Teaching And Learning Methods |
Kursusformen vil være en vekselvirkning mellem introducerende oplæg, cases, øvelser og vejledning, fulgt op af formidlingsprojekter. Det forudsættes, at de studerende deltager på fuld tid. Kurset bestås via tilstedeværelse (80%), aflevering og godkendelse af skriftlige produkter. |
|
Course Litterature |
Kompendium udarbejdet af Søren Brier: Fra Fakta til Fikta: Videnskabsformidlingens og populærvidenskabens kvaliteter og former i underholdningens tidsalder. En artikelsamling. |
|
Course Coordinator |
Error. Person Not Found |
|
Study Board |
Study Committee AHJ |
|
Course Scope |
lectures | 33 | practicals | 21 | project work | 122 | supervision | 3 | examination | 1 |
| | 180 |
|
|