055248 Basic Agricultural Botany

Details
Department of Ecology
Earliest Possible Year
Duration2 semesters
 
Credits12 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationwritten examination


Some Aid allowed

Description of Examination: 13-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer pr. uge Kurset kører over både efterårs- og forårssemesteret samt 7 dage i 3-ugersperioden i juni. Kurset afsluttes med eksamen fredag i 2. uge af 3-ugersperioden i juni.
 
Block Placement3-ugerskursus juni

E5, efterår

F5, forår
Onsdag fra 13.00 til 14.45 (både E og F).

 
Teaching LanguageDanish
 
Course Objectives
Kurset giver en kort oversigt over slægtskabsforhold mellem alle levende organismer og et indgående kendskab til plantesystematik. Kurset sætter den studerende istand til at genkende de fleste danske plantefamilier og opøver rutine i at bestemme danske planter. Endvidere undervises i plantemorfologi, livscykler hos stængelplanter og navngivningsregler for vildtvoksende og dyrkede planter.
 
Course Contents
Kurset giver den nødvendige botaniske baggrundsviden for alle, der skal beskæftige sig med plantefag på agronomstudiets forskellige retninger. Ved forelæsninger opbygges en forståelse for systematisk botanik. De fleste vigtige plantegrupper bliver gennemgået, med særlig vægt på danske plantefamilier. Der bliver så vidt muligt blive brugt eksempler på vildtvoksende og dyrkede planter, der har betydning for landbruget eller er kendte fra det danske agerland. Første semesters forelæsninger foregår sammen med kurserne Almen Botanik for Landskabsarkitekter og Almen Forstbotanik. Dette semester omhandler plantemorfologi, en introduktion til slægtskabsforhold mellem levende organismer, samt livscyklus, klassifikation og identifikation af levermosser, mosser, padderok-planter, bregner og nåletræer. Andet semesters forelæsninger er specifikke for agronomstuderende og her gennemgåes de danske blomsterplantefamilier. Til øvelser udforskes plantemorfologi i praksis ved brug af levende planter eller plantedele. Her indøves også færdigheder i plantebestemmelse, plantebeskrivelse og plantefamiliegenkendelse. Kursets hjemmeside (http://www.kursus.kvl.dk og søg på Almen Landbrugsbotanik) giver en detaljeret oversigt over, hvilke emner der bliver gennemgået til forelæsninger og hvilket plantemateriale, der vil blive brugt til øvelser.
 
Teaching And Learning Methods
Pensum indlæres ved et samspil mellem forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser og hjemmeopgaver. Kursets hjemmeside er en vigtig del af undervisningen, og det forventes, at den studerende holder sig orienteret og henter undervisningsmateriale på hjemmesiden. Pensum gennemgås i forelæsninger ved brug af PowerPoint-præsentationer, overheads, lysbilleder og forelæsningstavler. Til øvelser studeres plantemorfologi, plantebestemmelse og plantesystematik vha. levende plantemateriale og dette foregår typisk ved at studerende arbejder sammen to og to. Hjemmeopgaver er et tilbud om at få afprøvet sin viden og opgaverne bliver rettet og gennemgået ugen efter aflevering. Det forventes at den studerende ved selvstudium aktivt bruger systematikbogens medfølgende plante-CD-ROM som supplement til den øvrige undervisning. Sommerøvelser er tilrettelagt som en kombination af gruppearbejde, ekskursioner og selvstudium. Yderligere 3-point kan opnåes ved aflevering af et herbarium på 100 planter (kursusnr. 055110). Retningslinier for indsamling og godkendelse af dette herbarium ligger på hjemmesiden for Almen Landbrugsbotanik (www.kursus.kvl.dk og søg på Almen Landbrugsbotanik, klik "3-point Herbarium").
 
Course Litterature
Mikkelsen, V.M. 1981. Morfologisk botanik.
Jacobsen, N. og Jensen, J. 1999. Systematisk botanik.
Hansen, K. 2000 eller tidligere udgave. Dansk Feltflora.
Funck, E.M.M. 1999. Morfologisk botanik - spørgsmål og løsninger.
Asmussen, C. og N. Jacobsen. 2002. Botanisk Nomenklatur (hentes på: http://www.ecol.kvl.dk/~con/teaching/Nomenklatur.pdf).
Asmussen, C. og C. Lange. 2002. Levende Verden - en introduktion til livets evolution og organisation (kompendium).
 
Course Coordinator
Jacob Weiner, jw@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332822
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332803
 
Study Board
 
Course Scope
lectures54
practicals90
theoretical exercises18
preparation170
examination28

360