Department of Economics and Natural Resources (2003/2004) | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | oral examination Some Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: Der gives en samlet karakter for projektrapport og mundtlig eksamen. Description of Examination: | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | 1 skemamodul 5½ øvelsestimer ugentlig | ||||||||||||||
Block Placement | E2, efterår Mandag 11-17 | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 055912 Design with Plants 118011 Graphic Presentation Techniques | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kurset Videregående planteanvendelse¹ sigter mod at give de studerende viden om flere havemæssige planter, end den viden, der er opnået i forudsætningskurset Planteanvendelse¹. Desuden sigtes der mod, at man såvel arkitektonisk som vækstmæssigt - skal kunne kombinere og anvende hele spekteret af planter, typisk ved at udarbejde planteplaner. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
De plantegrupper, der især indgår i kurset Videregående planteanvendelse¹, er urteagtige planter som stauder, sommerblomster, løg- og knoldvækster, vedagtige prydplanter som slyngplanter, roser, prydbuske og -træer samt frugttræer og -buske. For at få større forståelse og indsigt i plantesammensætning analyseres eksisterende plantninger. Plantningerne betragtes ud fra følgende synsvinkler: Plantningens sammensætning set i forhold til de fysiske, edafiske og arkitektoniske forhold på stedet samt set i forhold til brugernes krav. Under øvelserne udarbejdes såvel skitser til planteplaner som egentlige planteplaner, dvs. arbejdstegninger til plantearbejdets udførelse. Sådanne planer angiver mængder,artssammensætning, fordeling, plantestørrelser, plantetæthed. Ved kursets afslutning skal den studerende kunne: Beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning de udvalgte øvelsesopgaver. Redegøre for skalaforhold, struktur, rumlighed, rytme i plantesammensætningen og via illustrations-planer entydigt redegøre for placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, plantens planteskolestørrelse og kvalitet. Desuden redegøres for etablering og pleje af beplantningen. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen. Ved øvelserne udarbejder de studerende planteplaner. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Liste over anbefalet litteratur udleveres ved kursusstart. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jane Schul, jane@schul.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 45425090 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee FL | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||