Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge. Øvelser: 1x2 timer ugentligt. | ||||||||||||
Blokplacering | F1, forår Tirsdag eller torsdag 13-15. | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 015311 Matematisk grundkursus | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kurset indeholder lineær algebra i et omfang, der er nødvendigt i en videregående uddannelse med vægt på teoretisk økonomi, statistik, matematiske modeller m.v. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kursets hovedemner: Lineær afhængighed og uafhængighed i Rn, basis, mxn matrixalgebra, nxn determinant, invers matrix, rang, lineære ligningssystemer, basisskift, ortogonal matrix, egenværdi og egenvektor, symmetriske matricer, kvadratisk form, matrixmodel, vektorfunktion af flere variable, konvekse mængder og funktioner. Eksempler på anvendelser indgår løbende. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Stoffet gennemgås på forelæsningsform i løbet af de planlagte ca. 24 dobbeltlektioner. Ved øvelserne regnes opgaver i grupper ligesom på Matematisk grundkursus, og man kan aflevere skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Hansen, P.E. (1999): Lineær Algebra, DSR Forlag. Som forhåndsorientering kan anbefales: Genlæsning af Grundbog i Matematik, kap. 2 og 3. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Poul Einer Hansen, peh@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab, Tlf: 35332338 Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||