035321 Pedologi

Detaljer
Inst. for Grundvidenskab
Tidligst mulig placering
Varighed1 semester
 
Pointværdi9 (ECTS)
KursustypeFælleskursus
 
Eksamenskriftlig prøve


med hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur

Eksamensdatoer:

Bedømmelse af projektrapport. Projektrapporten indgår ikke i bedømmelsen, men en bestået rapport er forudsætning for at blive indstillet til eksamen.
 
Rammer for undervisningForelæsninger: 1 skemamodul pr uge i 10 uger og ½ skemamodul pr uge i 4 uger. Teoretiske øvelser: 2 timer pr uge. Laboratorieøvelser: 4 timer 3 gange i løbet af kurset. Feltøvelser: 5 timer 3 gange i løbet af kurset.
 
BlokplaceringF6, forår
Teoretiske øvelser: mandag eller torsdag 13-15. Laboratorie- og feltøvelser: tirsdag 13-17/18.

 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger035311 Geologi og Jordbundslære
035711 Jordbundslære
 
Kursets målsætning
Kursets mål er at give deltagerne solide kundskaber omkring jordbundens sammensætning, dannelse, udvikling og klassifikation med fokus på jordbundsdannelse og -klassifikation m.h.p. at forstå og udnytte sammenhængen mellem de ydre faktorer, jordbundens egenskaber og dens udnyttelse til forskellige formål.
 
Kursusindhold
Kurset omfatter samspillet mellem de jordbundsdannende faktorer (det geologiske udgangsmateriale, klimaet, vegetationen, topografien og tiden) og processer (primært erosion, humusdannelse, gleydannelse, mineralisering, forsaltning, forvitring, forsuring, lernedslemning og podzolering) i globalt perspektiv. Forskellige jordbundstyper, deres forekomster og egenskaber gennemgås m.h.p. at kunne vurdere deres egnethed til forskellige former for udnyttelse, primært bæredygtigt have-, land- og skovbrug. En væsentlig del af kurset sigter mod at gøre deltagerne fortrolige med klassificering af jord efter det amerikanske Soil Taxonomy System.
Kurset henvender sig til have-, land- og skovbrugsstuderende samt andre, som ønsker at erhverve solide kundskaber om jord for at kunne forske, planlægge og vejlede omkring rationel jordbundsudnyttelse og bæredygtig arealanvendelse.
 
Undervisningsform
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af fagets centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved felt- og laboratorieøvelserne udføres jordbundsbeskrivelser og -analyser af udvalgte jordbundstyper m.h.p. klassifikation af jordene. Sidst i kurset laves kursusopgave over udleverede profilbeskrivelser og analysedata.
 
Litteraturhenvisninger
Soil Survey Staff (1999): Keys to Soil Taxonomy. 8th Edition.
O.K. Borggaard og B. Elberling (2004):Pedological Biogeochemistry.
B.W. Strobel og O.K. Borggaard (2002): Teoretiske øvelser i Pedologi. 4. udgave.
 
Kursusansvarlig
Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332419
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
teoretiske øvelser24
praktiske øvelser12
ekskursioner15
projektarbejde30
eksamen40
forberedelse113

270