Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: Bedømmelse af projektrapport. Projektrapporten indgår ikke i bedømmelsen, men en bestået rapport er forudsætning for at blive indstillet til eksamen. | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr uge i 10 uger og ½ skemamodul pr uge i 4 uger. Teoretiske øvelser: 2 timer pr uge. Laboratorieøvelser: 4 timer 3 gange i løbet af kurset. Feltøvelser: 5 timer 3 gange i løbet af kurset. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | F6, forår Teoretiske øvelser: mandag eller torsdag 13-15. Laboratorie- og feltøvelser: tirsdag 13-17/18. | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 035311 Geologi og Jordbundslære 035711 Jordbundslære | ||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets mål er at give deltagerne solide kundskaber omkring jordbundens sammensætning, dannelse, udvikling og klassifikation med fokus på jordbundsdannelse og -klassifikation m.h.p. at forstå og udnytte sammenhængen mellem de ydre faktorer, jordbundens egenskaber og dens udnyttelse til forskellige formål. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter samspillet mellem de jordbundsdannende faktorer (det geologiske udgangsmateriale, klimaet, vegetationen, topografien og tiden) og processer (primært erosion, humusdannelse, gleydannelse, mineralisering, forsaltning, forvitring, forsuring, lernedslemning og podzolering) i globalt perspektiv. Forskellige jordbundstyper, deres forekomster og egenskaber gennemgås m.h.p. at kunne vurdere deres egnethed til forskellige former for udnyttelse, primært bæredygtigt have-, land- og skovbrug. En væsentlig del af kurset sigter mod at gøre deltagerne fortrolige med klassificering af jord efter det amerikanske Soil Taxonomy System. Kurset henvender sig til have-, land- og skovbrugsstuderende samt andre, som ønsker at erhverve solide kundskaber om jord for at kunne forske, planlægge og vejlede omkring rationel jordbundsudnyttelse og bæredygtig arealanvendelse. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af fagets centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved felt- og laboratorieøvelserne udføres jordbundsbeskrivelser og -analyser af udvalgte jordbundstyper m.h.p. klassifikation af jordene. Sidst i kurset laves kursusopgave over udleverede profilbeskrivelser og analysedata. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Soil Survey Staff (1999): Keys to Soil Taxonomy. 8th Edition. O.K. Borggaard og B. Elberling (2004):Pedological Biogeochemistry. B.W. Strobel og O.K. Borggaard (2002): Teoretiske øvelser i Pedologi. 4. udgave. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332419 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||