Department of Natural Sciences | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc Kurset retter sig primært mod landskabsarkitektstuderende, men kan også følges af jordbrugsøkonomistuderende. | ||||||||||||||||||
Examination | written examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: Bedømmelse af projektrapport. Projektrapporten indgår ikke i bedømmelsen, men en bestået rapport er forudsætning for at blive indstillet til eksamen. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr uge. Teoretiske øvelser: 2 timer pr uge. Laboratorieøvelser: 4 timer pr uge. | ||||||||||||||||||
Block Placement | E5, efterår Teoretiske øvelser: tirsdag 11.10-13. Laboratorieøvelser: onsdag 13-17 | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
No Credit Points With | Der kan ikke samtidig optjenes point i dette kursus og i Geologi og Jordbundslære (035311). | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets mål er at give primært landskabsarkitektstuderende de nødvendige kemiske, geologiske og jordbundsvidenskabelige forudsætninger for at forstå naturgrundlaget, dvs. samspillet imellem geologi, landskab og jordbund i by og på land i forskellige egne i Danmark. Kurset er en forudsætning for at de studerende har det nødvendige naturvidenskabelige vidensgrundlag for at kunne foretage planlægning og udformning af have og landskab på en vækst- og miljømæssig kvalificeret måde. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter fundamentale geologiske og jordbundskemiske forhold og processer, som er af betydning for dannelsen af forskellige landskabselementer og for jordbundens sammensætning og udnyttelse til forskellige formål. Den geologiske oprindelse af overfladelagene i Danmark gennemgås og relateres til jordbundens sammensætning og egenskaber i forskellige områder. Desuden gennemgås udvalgte områder af den elementære kemi, som er nødvendige for at forstå opbygning og reaktivitet af jordbundens organiske og uorganiske bestanddele. Der vil blive fokuseret på jordbundens sammensætning og egenskaber i relation til bæredygtig arealanvendelse og på effekten af menneskets påvirkning (byjorde). Principper og metoder til ændring af jordbundens egenskaber på forudbestemt måde trænes og indlæres. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af fagets centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved laboratorieøvelserne udføres et antal almindeligt brugte jordbundsanalyser på jordprøver udtaget i parkområde. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske landskabstyper og besøges geologisk og jordbundsmæssigt interessante områder. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Borggaard, O.K. (2003): Temaopgaver i Jordbundslære. 3. udgave. Borggaard, O.K., Gimsing, A.L. og Klünder, M.H. (2003): Vejledning til laboratorieøvelser i Jordbundslære. 4. udgave. Petersen, L. (1994): Grundtræk af jordbundslæren. Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K. (2001): Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende. Borggaard, O.K. (2002): Jordbundskemi for landskabsarkitektstuderende. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332419 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||