Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Fælles for bachelor- og kandidatuddannelsen | ||||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensform: Fremlæggelse af projektrapport og mundtlig eksamination | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge. | ||||||||||||||
Blokplacering | E7, efterår | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Pointspærring | Der kan ikke både opnås point for dette kursus og kurset Metalioner i biologiske systemer (036110) | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 035218 Biokemi Biokemi | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Kurset er begrænset til 40 deltagere. | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Det er hensigten med dette kursus at give en grundig teoretisk indføring i metalioners kemi og deres betydning i den del af biologien, der især er aktuel for planter og dyr. Kursus inddrager funktion, analysemetoder, toksikologi, miljøforhold og metabolisme af metalioner og deres biologiske forbindelser. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Nogle eksempler på specifikke emner vil være: Instrumentelle metoder til studier af metalloproteiner, vekselvirkning mellem metalioner og protein samt mellem metalioner og nukleotider, anvendelse af computerprogrammer til modellering af biologiske væskers ligevægtsforhold, redoxenzymers funktion og kinetik, oxygenbindende proteiner, nitrogenfixering, enzymkatalyse, modelforbindelser, biomineralisering, grundstoffernes betydning for ernæring og i medicinen, samt Na+ K+-pumpen og Ca2+-ionens betydning for nerveimpulser. Efter gennemførelse af kursus skal den studerende være i stand til * at udnytte information fra databaser til forståelse af speciering af metalioner i biologiske systemer. * at analysere relevante problemstillinger for grundstoffernes betydning for biologien. * at kunne vurdere miljømæssige konsekvenser for tilstedeværelse af de fleste grundstoffer | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Emnerne gennemgås i forelæsningsform af forskellige forelæsere med erfaring på området. Der anvendes hjemmeopgaver til støtte for indlæringen. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
W. Kaim and B. Schwederski: Inorganic Elements in the Chemistry of Life, Wiley 1994 | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Morten Jannik Bjerrum, mobj@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332452 Erik Larsen, erik@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332409 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||