Inst. for Jordbrugsvidenskab
70 % Skov & landskab 30 % | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | 5 | ||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur Beskrivelse af eksamen: Indstilling til eksamen kræver 80% fremmøde til kurset. | ||||||||||||
Rammer for undervisning | 14 aftener á 2½ timer på fast ugedag Forelæsninger, seminarer, diskussioner, projektseminar. | ||||||||||||
Blokplacering | Esup, efterår Se kursus hjemmeside | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Formålet med kurset er, med fokus på byers økologi, at formidle den nyeste viden og seneste forskningsresultater, samt at skabe debat i bred forstand. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Byerne udgør rammen om 80% af den danske befolkning. Medens befolkningen i almindelighed i høj grad har udviklet en viden og forståelse af økologiske problemstillinger uden for byområderne, har byøkologiske tiltag hidtil været præget af lokale initiativer. Med baggrund i bl.a. lokal Agenda 21 initiativer sætter kurset fokus på hvad der må stilles af spørgsmål og krav for at få udviklet økologisk velfungerende byer. Fokus vil være på lokalområdet, men i høj grad også på byen set som et økologisk hele. Emneområderne spænder over byernes næringsstof og vandkredsløb, trafikal og øvrig energiomsætning og de mulige økologiske forbedringer, der kan gøres ved nuværende og fremtidige løsninger hvad angår infrastruktur, bebyggelser og beplantninger. Desuden ses der på flora og fauna i byerne, og dens betydning mht. mikroklima, biodiversitet, og brugerinddragelse mv. Det kulturelle aspekt er vigtigt fordi det danner baggrund for folks opfattelse (værdsætning) af grønne områder og generel byøkologisk kvalitet. Endelig fokuseres der på biologiske, tekniske, planlægningsmæssige og sociale aspekter i vellykkede byøkologiske tiltag. Kurset 'Byernes økologi' er et supplement til naturvidenskabelig og samfundsvidenskabelig specialviden, begrundet i behovet for et mere helhedsorienteret syn på byernes økologiske rolle lokalt, såvel som i forhold til samfundet. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Kurset er baseret på forelæsninger og diskussionsoplæg fra ekperter både fra universiteter og fra erhvervet indenfor aktuelle områder. På baggrund af disse oplæg indgår diskussioner mellem kursusdeltagerne og oplægsholderne. Deltagelse i disse diskussioner er essentielt for udbyttet af kurset samt som oplæg til projektrapporterne. Kurset henvender sig bredt til samtlige studerende ved KVL, som har interesse for problemstillingen. Desuden vil kurset blive udbudt til eksterne studenter gennem Åbent Universitet. De studerende udarbejder en kursusopgave i grupper på 3-4 studerende på basis af oplæg fra kursuslederen, og projektet fremlægges for de øvrige kursusdeltagere ved seminar i slutningen af kurset. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Aktuel litteratur henvises løbende via kursushjemmesiden | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jakob Magid, jma@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333491 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||