Department of Agricultural Sciences
70 % Forest & Landscape 30 % | |||||||||||||
Earliest Possible Year | 5 | ||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||
Examination | oral examination Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner Description of Examination: Indstilling til eksamen kræver 80% fremmøde til kurset. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | 14 aftener á 2½ timer på fast ugedag Forelæsninger, seminarer, diskussioner, projektseminar. | ||||||||||||
Block Placement | Esup, efterår Se kursus hjemmeside | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Formålet med kurset er, med fokus på byers økologi, at formidle den nyeste viden og seneste forskningsresultater, samt at skabe debat i bred forstand. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Byerne udgør rammen om 80% af den danske befolkning. Medens befolkningen i almindelighed i høj grad har udviklet en viden og forståelse af økologiske problemstillinger uden for byområderne, har byøkologiske tiltag hidtil været præget af lokale initiativer. Med baggrund i bl.a. lokal Agenda 21 initiativer sætter kurset fokus på hvad der må stilles af spørgsmål og krav for at få udviklet økologisk velfungerende byer. Fokus vil være på lokalområdet, men i høj grad også på byen set som et økologisk hele. Emneområderne spænder over byernes næringsstof og vandkredsløb, trafikal og øvrig energiomsætning og de mulige økologiske forbedringer, der kan gøres ved nuværende og fremtidige løsninger hvad angår infrastruktur, bebyggelser og beplantninger. Desuden ses der på flora og fauna i byerne, og dens betydning mht. mikroklima, biodiversitet, og brugerinddragelse mv. Det kulturelle aspekt er vigtigt fordi det danner baggrund for folks opfattelse (værdsætning) af grønne områder og generel byøkologisk kvalitet. Endelig fokuseres der på biologiske, tekniske, planlægningsmæssige og sociale aspekter i vellykkede byøkologiske tiltag. Kurset 'Byernes økologi' er et supplement til naturvidenskabelig og samfundsvidenskabelig specialviden, begrundet i behovet for et mere helhedsorienteret syn på byernes økologiske rolle lokalt, såvel som i forhold til samfundet. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset er baseret på forelæsninger og diskussionsoplæg fra ekperter både fra universiteter og fra erhvervet indenfor aktuelle områder. På baggrund af disse oplæg indgår diskussioner mellem kursusdeltagerne og oplægsholderne. Deltagelse i disse diskussioner er essentielt for udbyttet af kurset samt som oplæg til projektrapporterne. Kurset henvender sig bredt til samtlige studerende ved KVL, som har interesse for problemstillingen. Desuden vil kurset blive udbudt til eksterne studenter gennem Åbent Universitet. De studerende udarbejder en kursusopgave i grupper på 3-4 studerende på basis af oplæg fra kursuslederen, og projektet fremlægges for de øvrige kursusdeltagere ved seminar i slutningen af kurset. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Aktuel litteratur henvises løbende via kursushjemmesiden | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Jakob Magid, jma@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Plant and Soil Science, Phone: 35333491 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||