Department of Ecology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | 4 | ||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Description of Examination: Dates of Exam: Eksamen består af bedømmelse af fremlagt projektrapport samt en 2-timers skriftlig prøve. Bedømmelse af projektopgaven og den mundtlige fremlæggelse heraf vægtes med 2/3, den skriftlige prøve med 1/3 af den samlede karakter. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer pr. uge i 5 uger Kollokvier: 2 timer pr. uge i 5 uger | ||||||||||||||||||
Block Placement | F4 ,forår Torsdag 13-15 | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 045518 Zoology 045541 Ecology | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til studerende med interesse for natur- og landskabsforvaltning. Kursets målsætning er at give deltagerne en biologisk-økologisk forståelse af de naturgivne og menneskeskabte betingelser for dyrepopulationers levevilkår i skoven og det åbne land. Heri indgår forståelse af dyrenes habitatkrav i relation til foreliggende habitaters egenskaber som fundament for naturforvaltningsarbejde med beskyttelse og pleje af dyrepopulationer, herunder forbedring af biodiversiteten. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset vil indledningsvis beskæftige sig med faunaens udvikling gennem de seneste 50-60 år, herunder dyrearters levevilkår i natur- og halvkulturlandskaber. De biotoptyper, der vil blive inddraget i kurset, strækker sig fra græsningsarealer, enge, hegn og andre små- og liniebiotoper, over successionslandskaber som moser og heder, til skov. Der vil herunder blive arbejdet med indflydelsen på faunaen af forskellige driftsformer i skov- og landbrug. På baggrund heraf fokuseres på populationsændringer og bestandsdynamik i relation til habitatkrav, specielt faunaens påvirkelighed af vegetationstype, hjælpestoftilførsel og andre dyrkningseffekter. Fragmentering af populationer, herunder metapopulationer og patchdynamik, vil være et centralt emne, der behandles i relation til populationers sårbarhed, overlevelse og spredningsevne. Opgørelse af populationer og biodiversitet er andre vigtige emner, der vil blive behandlet i kurset. Også de interessekonflikter, der kan opstå mellem produktion, etik og natursyn i forbindelse med naturgenopretning og fredning, belyses. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kursets teoretiske biologiske og økologiske emner vil blive præsenteret i forelæsninger med vægt på forståelse og overblik. Et vist zoologisk artskendskab vil blive bibragt gennem øvelser, hvor der også vil blive arbejdet med eksempler på faunapleje. Øvelserne suppleres af ekskursioner. Udleverede artikler vil blive præsenteret og diskuteret i kollokvier. Der gennemføres i løbet af kurset et projektarbejde, der skal munde ud i en rapport, der evt. kan opbygges, så den danner udgangspunkt for et senere bachelorprojekt. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Udsnit af enkelte lærebøger Et udvalg af artikler og noter Politiken: Det åbne lands dyr og planter | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Esbjerg, pe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332686 Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332675 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||