Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||
Examination | written examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger i 1 skemamodul pr. uge, suppleret med skrivning af projektrapporter omkring små "cases", 2 ekskursioner | ||||||||||||
Block Placement | F2, forår | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | 045541 Ecology 056121 Forestry Botany, Basic 035311 Geology and Soil Science | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Hensigten med kurset er at give et overblik over og en grundig forståelse af . skovens funktion som landskabselement og dens betydning i landskabet . skovbevoksningers systemøkologi og biodiversitet . skovdriftens betydning for økosystemets funktion og værdi som habitat for ønsket biodiversitet. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Den studerende skal opnå en grundlæggende forståelse for processer, principper og kriterier bag en bæredygtig og langsigtet forvaltning af skove og omgivende landskaber som en naturressource. Ligeledes skal der fokuseres på grundlæggende forhold og forudsætninger for brugen af træer i og omkring byer. Kurset vil tage udgangspunkt i tempererede forhold, men vil være relevant for alle klimaforhold. Kurset er relevant for alle, som på en eller anden måde kommer til at beskæftige sig med forvaltning af skove og landskaber samt byens træer og parker. Dette kan være i forbindelse med lokal skov- og naturforvaltning, planlægning på mere overordnet niveau, f.eks. skovrejsning, eller som specialist, f.eks. i konsulentfirmaer. Kurset er i høj grad også relevant for kandidater, som søger beskæftigelse inden for det internationale område. Planlagt indhold; kan blive justeret i semesterets løb: . Koncepter og afgrænsning . Naturskov ctr. dyrket skov, hvorved adskiller de sig økologisk-funktionelt . Forstyrrelser og økosystemstabilitet (også brand og storm) . Skovklima og skovens betydning for makroklimaet . Vand i skov og oplande . Næringsstoffer, kredsløb og skovjord . Skove og luftforurening, skovdød . Biodiversitetsbegrebet og funktionel biodiversitet . Nedbrydning . Græsning og vildt . Predatorer og jagt . Habitater og succession Cases/Øvelser 1. Stoflig bæredygtighed 2. Skovdrift og biodiversitet Ekskursioner 1. 2 dage, Bæverprojektet på Klosterhede, græsningsforsøg, succession på Nørholm Hede 2. 1 eftermiddag. Naturskov, Suserup. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Forelæsninger (ca. 70%) Øvelser i hold med cases (ca. 15%) Ekskursioner (ca. 15%) En række gæsteforelæsere bidrager til kurset. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
lærebog: J.P. Kimmins, 2003. Forest Ecology. Prentrice Hall, 720pp. + supplerende materiale i form af artikler m.m.. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Karsten Raulund-Rasmussen, krr@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Applied ecology, Phone: 35331666 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||