Skov & Landskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr uge Øvelser: 2 timer pr uge Feltarbejde: | ||||||||||||
Blokplacering | E7, efterår Onsdag 13-15 | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 035311 Geologi og Jordbundslære 045541 Økologi 045921 115620 Naturforvaltning 086118 Introduktion til geografiske informations systemer - GIS Der kan vælges imellem Geologi og jordbundslære og Jordbundslære. | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Studerende på kandidatuddannelsen i landskabsforvaltning har krav på deltagelse. Derudover kan andre deltage op til et samlet deltagerantal på 40. | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kurset giver en indføring i landskabsøkologiens oprindelse, teori, metoder og anvendelse. Deltagerne skal opnå en grundig forståelse af betydningen af landskabets struktur, funktion og forandringer i interfasen mellem naturgrundlag og socio-økonomi, med hovedvægt på naturvidenskaberne og jordbrugsvidenskaberne. Lovgivnings- og forvaltningsmæssige samt økonomiske aspekter af landskabsøkologien indgår. Deltagerne skal opnå kendskab til og kompetencer indenfor landskabsøkologiske analysemetoder. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Økologiens faglige inddeling. Artsøkologi, populationsøkologi og systemøkologi som forudsætninger for landskabsøkologi. Landskabsøkologiens tankesæt og praktiske anvendelser. Forskellige definitioner af landskabet, landskabets komponenter, attributter, elementer, patches, økotoper. Landskabsstruktur, landskabsmønster. Konfiguration af elementer på jordens overflade, mønstre, typer af mønstre - kultur- og naturlandskabers typiske mønstre. Konvergens, divergens. Patches, korridorer, matrix og netværk. Overordnede strukturer i landskabet. Skala, chorologi, heterogenitet. Den rumlige heterogenitets betydning for stof, energi- og genflow. Klassificering og kortlægning af landskabet. Mønstre i kortlægning, grænsedragning, diagnostiske variable, induktiv/deduktiv kortlægning. Landskabets funktion. Inddeling af landskabet i forbundne systemer, skala, typer af fluxe, operationelle, konditionelle, positionelle faktorer i beskrivelsen af processer. Naturlige processer i landskabet. Menneskets økologiske rolle i landskabet. Landskabets stabilitet. Stabilitet, konstans, succession, homeostasis, homeorhesis, dissipation. Forandringer i landskabet. Paleo - landskabsøkologi, årsager til og konsekvenser af forandringer. Kvantitative analyser i landskabsøkologien. Landskabsøkologisk statistik, billedanalyse, biogeokemiske målinger, analyse af forandringer, modellering. Land surveys. Landskabets forvaltning - land evaluering. Relation menneske-landskab, formål med værdisætning, kvalitetsbegrebet, benyttelse/beskyttelse. Land Unit begrebet, remote sensing, procedurer i surveys. Landskabsøkologiens udvikling og perspektiver Praktisk anvendelse af landskabsøkologi, landskabsøkologiens udvikling og fremtid som videnskab. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Kursets skemalagte undervisning omfatter forelæsninger, hvor den teoretiske del af landskabsøkologien præsenteres, samt øvelser hvor landskabsøkologiske metoder indøves. I feltarbejdet, der foregår i Jylland i uge 38, indøves feltmetoder, og der aflægges besøg ved forskellige lokaliteter af central betydning for dansk landskabsforvaltning. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Henrik Vejre: Landskabsøkologi, "Teori og metoder" (på kursushjemmesiden) | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331819 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||