Department of Ecology | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner Debatoplæg med mundtlig fremlæggelse og diskussion. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||
Block Placement | 3-ugerskursus juni | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 045541 Ecology 045518 Zoology 045718 Fauna management in forests and open landscapes | ||||||||||||||
Restrictions | 30 | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets målsætning er at give deltagerne et teoretisk og praktisk baseret videngrundlag for arbejde med forvaltning og pleje af vildt. Heri indgår viden om de lovgivningsmæssige og biologisk-økologiske forhold af betydning for vildtets levevilkår og for udformning af pleje- og forvaltningsplaner samt forståelse af interaktionen mellem økologiske, økonomiske, politiske og etiske faktorer som styrende/begrænsende for praktiske vildtforvaltningsmæssige tiltag. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset tager udgangspunkt i Naturforvaltningslovens definition af vildt, dvs. alle fugle og pattedyr, jagtbare som fredede, men inddrager også andre grupper af vildt, såsom padder, krybdyr og fisk som væsentlige elementer i forvaltning og biotoppleje. Kurset omfatter en række forvaltningsmæssige muligheder rækkende fra bestandspleje af enkeltarter til forvaltningsplaner og større landskabsfredninger. Kurset beskæftiger sig med det lovgivningsmæssige grundlag for vildtforvaltningen idag, herunder både national lovgivning og internationale forpligtelser. I kurset gennemgås historie og baggrund for forvaltningen af vildt i Danmark, og der fokuseres på den forandring, der er sket fra, at vildt primært var en vigtig fødekilde ved jagt til idag, hvor forvaltningen primært er af rekreativ og naturbeskyttelsesmæssig betydning. Dette ændrede natursyn har en række indbyggede interessekonflikter - skal vi bevare, beskytte, regulere arter, og i så fald hvilke arter og hvordan - som behandles i kurset. Heri indgår jagt og etik som vigtige elementer. Med udgangspunkt i specifikke vildtarter berører kurset en række biologiske forhold for arternes bestandsdynamik, herunder vildtsygdomme og habitatkrav med vægt på skjul, fødemuligheder og yngleforhold. Der fokuseres på biotop- og terrænpleje som værktøjer til gavn for vildtets levevilkår. Kurset benytter aktuelle vildtforvaltningsproblematikker som cases, og kursusindhold vil derfor kunne variere fra år til år. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kursets teoretiske del afholdes som forelæsninger, demonstrationer, gruppearbejde og kollokvier, hvor emnerne bliver uddybet bl.a. gennem aktuelle eksempler på forvaltning og pleje af vildtet under inddragelse af gæsteforelæsere. En del af kurset er henlagt til Vildtforvaltningsskolen, Kalø, hvor der bl.a. undervises i terrænpleje ved forelæsninger og gruppebaserede øvelser. Kursets praktiske del omfatter endvidere gruppearbejde omkring en konkret vildtforvaltningsmæssig problemstilling, der afsluttes med udarbejdelse af en rapport, der afleveres og fremlægges til debat på kursets sidste dag. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Noter og bilag udleveres under kurset. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332675 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||