Department of Ecology | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 2 semesters | ||||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | written examination Some Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge i begge semestre. Øvelser: 2 timer ugentligt i hvert semester. Sommerøvelser: feltøvelser 8 dage i juni. | ||||||||||||||||
Block Placement | E5, efterår F6, forår Fredag 13-15 | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kurset skal give den nødvendige botaniske baggrundsviden for øvrige plantefag ved landskabsarkitektstudiet og for landskabsarkitektens fremtidige arbejdsopgaver. Dette gøres ved en grundig indføring i botanisk morfologi (formlære) og systematik (familie-og slægtskendskab) specielt med henblik på de planter, der anvendes indenfor havebrug og i landskabssektoren. Et vigigt formål er at sætte den studerende i stand til at benytte dansk og fremmedsproget botanisk litteratur og bestemmelsesværker. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset løber over 2 semestre. I 1. semester er forelæsningerne fælles med kurserne Almen landbrugsbotanik og Almen forstbotanik. I dette semester foretages en grundig gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi. Der gives endvidere en grundig gennemgang af de forskellige større plantegruppers livscykler med hovedvægten lagt på Stængelplanterne. Endelig gives en indføring i navngivningsreglerne (nomenklaturen) for vildtvoksende og dyrkede planter. I slutningen af 1. semester og i 2. semester, hvor forelæsningerne alene gives til Ha-studerende, foretages en grundig gennemgang af de familier og slægter, der anses for væsentlige for landskabsarkitektuddannelsen. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi herunder anvendelsen af såvel videnskabelige (latinske) som danske plantenavne. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gøres i udstrakt grad brug af overheads, lysbilleder og forelæsningstavler. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi og plantekendskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af plantebeskrivelser. Plantesystematikken belyses ved makro- og mikroskopiske undersøgelser af udvalgte planteeksempler. Ved sommerøvelserne arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde, ekskursioner og selvstudier. Ved aflevering af et personligt indsamlet og kommenteret herbarium med mindst 100 planter, heraf mindst 40 dyrkede, vil den studerende kunne tildeles yderligere 4,5 points. Herbariet kan afleveres efter at eksamen i faget er aflagt. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Asmussen, C. og Jacobsen, N. (2001): Botanisk nomenklatur. Fitschen: Gehölzflora (nyeste udgave). Funck, E. M. M. (1999): Morfologisk botanik - spørgsmål og løsninger. Hansen, K. (2000): Dansk Feltflora. Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B (1999): Systematisk botanik. Lange, C. og Asmussen, C. (2002): Levende verden. Mikkelsen, Vald. M. (1981): Morfologisk botanik | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332805 Jørgen Jensen, jjn@life.ku.dk, Department of Ecology/Section of Botany, Phone: 35332845 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||