Department of Ecology | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||
Examination | written examination No aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsning: 1 skemamodul pr. uge. Feltkursus: 1 uge internatkursus i Jylland før semesterstart normalt i uge 27 eller 28. Tilmelding efter opslag i april måned | ||||||||||||||
Block Placement | E2, efterår | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 045541 Ecology 055118 Botany for Landscape Architects, Basic 055248 Basic Agricultural Botany 056121 Forestry Botany, Basic 1 af de 3 sidstnævnte | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Plantegeografi skal give Ha-, L- og S-studerende elementært kendskab til de plantegeografiske zoner fra troperne til arktiske egne som baggrund for studiet af dansk vegetation og for kendskab til de planter vi dyrker på friland, i væksthuse og private hjem samt give basal baggrund for studerende med interesse for plantedyrkning udenfor Danmark. Plantesamfundslæren giver direkte baggrund for arbejdet som konsulent, naturforvalter, forsker i sektorforskningen og ansat i rådgivningsfirmaer. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Plantegeografien søger, primært baseret på de overordnede klimatiske forhold, som de bl.a. kommer til udtryk gennem klimadiagrammer, først og fremmest at give et overblik over de vigtigste plantemæssige karaktertræk for de overordnede vegetationstyper herunder ikke mindst karakterise-ret ved livsformspektre. Der lægges vægt på omtale og forsøg på vurdering af den menneskelige påvirkning af de naturlige økosystemer. I plantesamfundslæren introduceres elementære analysemetoder og der foretages en gennemgang af naturlige og halvnaturlige, danske plantesamfunds artssammensætning og samfundenes økologiske forudsætninger. Der lægges vægt på at emnerne meget klart relateres til den virkelige verden og i så vid udstrækning som muligt bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under det indledende feltkursus i juli måned. Kurset afsluttes med en kort oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der ligger som baggrund for og er med til at forklare det aktuelle vegetationsbillede. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen har to hovedkomponenter. Først et feltkursus af én uges varighed, afviklet som internatkursus i Jylland i begyndelsen af juli måned. Tilmelding til dette kursus foregår i april måned efter opslag. Under feltkurset besøges typiske plantesamfund hvor man trænes i de mest almindelige metoder til feltanalyser af plantesamfund og stifter bekendskab med de enkelte plantesamfunds vigtigste arter samt præsenteres for de væsentligste af de økologiske faktorer, der betinger samfundenes forekomst. Der udarbejdes en kursusrapport, der inddrages i den teoretiske undervisning i efterårssemestret. Semesterundervisningen foregår som forelæsninger med udstrakt brug af overheads, lysbilleder og andre visuelle hjælpemideller. Ved skriveøvelser får den studerende lejlighed til at kontrollere sin erhvervede viden. Skriveøvelserne bliver ikke rettede men ved efterfølgende udlevering af "standard"-besvarelser kan man vurdere sig selv og eventuelt medvirke til at afklare problemstillinger i det gennemgåede stof. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Breckle, Siegmar-W.(2002):Walter's Vegetation of the Earth 4. edit. (The Ecological Systems of the Geo-Biosphere). Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (1998): Basisbog i vegetationsøkologi. Suppleret med udleverede noter og kursusrapporter | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||