Inst. for Jordbrugsvidenskab | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 4 timer ugentlig | ||||||||||||||||||
Blokplacering | E5, efterår Onsdag 13-17 | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 010611 Statistisk grundkursus 025111 035311 Geologi og Jordbundslære 057518 Plantebiologi | ||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give en grundlæggende viden om fysiske, kemiske og biologiske processer i jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for afgrøders vækst, vitalitet og udnyttelse af næringsstoffer og vand. Kurset er centralt for samtlige fag, der vedrører planteproduktion inden for landbrug, havebrug og skovbrug, samt for fag, der vedrører ressourceforvaltning og miljøbeskyttelse. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset fokuserer på samspillet mellem planter, jord og atmosfære. Grundlæggende viden om biologiske processer og fysisk-kemiske miljøfaktorer udbygges og integreres til en helhed. Kursusdeltagerne bliver derved i stand til at forstå systemets enkelte elementer og deres samspil, og til at anvende den erhvervede viden til at vurdere jord- og klimafaktorers indflydelse på plantevækst og -kvalitet. Følgende overordnede emner og problemstillinger behandles: 1. Plantevækstfaktorer. Gennemgang af de grundlæggende fysiske, kemiske og biologiske processer i jord og atmosfære, der kontrollerer planters vækst, vitalitet og afgrødeklima. 2. Jord som vækstmedium for planter: Temperatur og luftskifte i jord; plantetilgængelighed af næringsstoffer og vand i jord; jordstruktur og strukturstabilitet; jordens mekaniske egenskaber; jordkvalitet og jordressourcer. 3. Afgrødefysiologi. Næringsstoffernes optagelse og omsætning i planter; planters vandoptagelse og vandbalance; næringsstoffernes funktionelle egenskaber i planter; næringsstofmangel og -toksicitet; afgrøders topstruktur og rodudvikling. 4. Jord-plante-atmosfære interaktioner: Rhizosfæreprocesser; mykorrhiza og N2-fiksering; afgrøders udveksling af stof og energi med omgivelserne. 5. Planteproduktion og ressourceudnyttelse. Planteproduktion, plantekvalitet samt afgrøders udnyttelse af solenergi, vand og næringsstoffer. Studie- og undervisningsform: | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Den skemalagte undervisning omfatter 56 forelæsninger og 48 timer teoretiske øvelser. Ved forelæsningerne gives en afrundet fremstilling af centrale problemstillinger, og ved de teoretiske øvelser uddybes problemer indenfor udvalgte emner af særlig betydning. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Jensen, H.E. og Jensen, S.E. (2001): Jordfysik og jordbrugsmetereologi. Det fysiske miljø for plantevækst. DSR Forlag. Marschner, H. (1995): Mineral Nutrition of Higher Plants. Academic Press. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Carsten Petersen, cpe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Miljø, Ressourcer og Teknologi, Tlf: 35333389 Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333495 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||