Department of Agricultural Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | written examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: Til eksamen udarbejdes 2 separate sæt eksamensspørgsmål. De 2 sæt har en del spørgsmål fælles, og nogle spørgsmål rettet specielt mod landbrug eller specielt mod havebrug. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 4 timer pr. uge | ||||||||||||||||
Block Placement | E3, efterår Torsdag 13-17 | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 055511 Plant Growth Factors and Crop Physiology | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Målet er forståelse af - Metoder til bestemmelser af mangel, behov og balancer af plantenæringsstoffer i plantebevoksninger. - Gødsknings- og grundforbedringsmidler samt deres egenskaber og omsætning i jord. - Principper for miljøvenlig gødskning og grundforbedring samt hensigtsmæssig ernæring, vækst, produktion og kvalitet af planter samt ressourceudnyttelse. - Tab af plantenæringsstoffer og viden om principper som muliggør minimering af tab af plantenæringsstoffer fra dyrkningssystemer. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset behandler hvordan jord og vækstmedier kan modificeres som voksemedium og næringsstofkilde for planter gennem gødskning med handels- og naturgødninger, ved plantedyrkning og ved tilførsler af organisk stof samt kalkning. I tilknytning hertil behandles forekomst, fremstilling af og egenskaber hos gødnings- og grundforbedringsmidler samt hensigtsmæssige strategier for grundforbedring og gødskning i land- og havebrug i relation til planteart, dyrkningssystem, sædskifte, næringsstofbalancer, ressourceudnyttelse, planteproduktion, produktkvalitet og miljøpåvirkninger. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Den skemalagte undervisning omfatter 2 x 14 dobbeltforelæsninger, hvor der gives en afrundet fremstilling af centrale problemstillinger med eksempler fra både land- og havebrug (enkelte forelæsninger om gødskningsstrategier vil være opdelt for henholdsvis landbrugs- og havebrugsstuderende samt for studerende med fokus på planternes ernæring i troperne). Desuden omfatter undervisningen 52 timers øvelser, der består af både laboratorieøvelser og teoretiske regneøvelser. Ved øvelserne uddybes metoder og principper indenfor udvalgte emner, og vil både omfatte fælles øvelser samt øvelser, der er opdelt for henholdsvis landbrugs- og havebrugs-studerende samt for studerende med fokus på planternes ernæring i troperne. I forbindelse med de praktiske øvelser i diagnosticering af mangelsygdomme udarbejdes afslutningsvis en øvelsesrapport. Der afholdes tillige en 2-dages ekskursion. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Jensen, L.S.; Husted, S.; Magid, J.; Nielsen, G.G.; Nielsen, N.E. & Schjørring, J.K. (2000): Plant Nutrition, Soil Fertility, Fertilizers and Fertilization. DSR ForlagNielsen, N.E.; Müller, T.; Vesterager, J.; Husted, S.; Broeng, B. og Jensen, L.S. (2000): Planternes ernæring i land- og havebruget. Øvelsesvejledning for teoretiske og praktiske øvelser. DSR ForlagMinisteriet for fødevarer, landbrug og fiskeri, Plantedirektoratet 2000/2001. Vejledninger og skemaer, grønne marker, sædskifte- og gødningsplan, gødningsregnskab, nøgletal.Petersen, J. (1996): Husdyrgødningen og dens anvendelse. SP rapport nr. 11, Landbrugs- og FiskeriministerietPedersen, C.Å. (1999): Øversigt over Landsforsøgene 1999. Landsudvalget for Planteavl. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Lars Stoumann Jensen, lsj@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 35333470 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||