Department of Agricultural Sciences | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: Vægtes med 2/3 Description of Examination: Projektrapport er et essay. Vægtes med 1/3 | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Kollokvier / seminarer / øvelser Bearbejdning af videnskabelige artikler (Skrivning af essay) | ||||||||||||||||||
Block Placement | E2, efterår | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Grundlæggende naturvidenskabelig forståelse af jord og planter | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kurset skal give indsigt of forståelse af, hvordan jordbrug påvirker atmosfære, jord og vand. Jorden er jordbrugets vigtigste ressource. En hensigtsmæssig forvaltning af jorden har betydning for de fortsatte muligheder for at dyrke afgrøder for landskabets udvikling og for kvaliteten og mængden af det vand, der tilgår grundvandsmagasiner og overfladevand. Vandet forbinder de terrestriske økosystemer, men er også i sig selv en ressource, som samfundsmæssigt værdsættes højt. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
I kurset behandles: . jordkvalitet . omsætning af organisk stof og pesticider i jord . jorderosion . transport af vand, næringsstoffer og pesticider i den umættede zone . vand og stof i overfladevand og grundvandsmagasiner (oplandshydrologi) . emmisioner af drivhusgasser og pesticider til atmosfæren . økotoksikologi Den studerende skal gennem kursets forløb udfærdige et essay, baseret på videnskabelige artikler over et aftalt emne, under vejledning af en faglærer. Kurset er nødvendigt for studerende, der ønsker at orientere sig indenfor miljøeffekter af jordbrugets aktiviteter. De opnåede kvalifikationer er af vigtighed for kandidater med beskæftigelse i administration, rådgivning eller forskning på områder, der vedrører ressourceforvaltning og miljøbeskyttelse. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Den skemalagte undervisning indeholder 28 dobbeltforelæsninger og 18 timers deltagelse i seminarer, kollokvier og øvelser. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Kompendium: Miljø, naturressourcer og jordbrug | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jakob Magid, jma@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Plant and Soil Science, Phone: 35333491 Jens Carl Streibig, jcs@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333457 Søren Hansen, sha@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Agrohydrology, Phone: 3528 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||