Inst. for Plantebiologi | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser 3 timer ugentligt Ekskursion 2 halvdagsekskursioner | ||||||||||||||
Blokplacering | F2, forår Torsdag 13-16 | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 057211 Planteanatomi 057518 Plantebiologi kan følges sideløbende | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset omhandler sygdomme hos kulturplanter forårsaget af svampe, bakterier, virus og abiotiske faktorer. Forskellige typer af sygdomsfremkaldende organismer og sygdomsforløbet belyses med udvalgte eksempler. Efter gennemførelse af kurset vil den studerende - ud over den grundlæggende viden om plantesygdommes natur - være i stand til at forstå basale biologiske aspekter, der ligger til grund for udvikling af plantesygdomme og vil beherske elementære plantepatologiske teknikker. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Plantesygdomme kan medføre alvorlige udbyttetab i planteproduktionen og forringet kvalitet og holdbarhed af det færdige produkt. Sygdommene kan forårsages af vira, bakterier eller svampe eller de kan skyldes abiotiske forhold. Bekæmpelse af plantesygdomme har i udstrakt grad været baseret på brug af kemiske pesticider. I dag søger man at begrænse sygdommene gennem forebyggelse og bekæmpelse uden eller med begrænset anvendelse af pesticider. I Almen Plantepatologi får den studerende indsigt i den basale plantepatologi som er det nødvendige biologiske grundlag for at kunne tilrettelægge en produktion af sunde planter. Der fokuseres både på sygdomme forårsaget af virus, bakterier og svampe samt på abiotiske faktorer. I kurset belyses årsager til sygdommes opståen, patogene organismers taxonomiske tilhørsforhold, patogene populationers dynamik, epidemiologi, infektionsbiologi og sygdommenes bekæmpelse. Til bekæmpelse hører her bl.a. viden om planters sygdomsresistens både på populations- individ- og molekylært niveau og viden om det biologiske grundlag for anvendelse af biologiske bekæmpelsesmetoder og sygdomsvarsling. Lovgivningsaspekter ved planteproduktion og import/export af plantemateriale i relation til plantepatologi vil også blive belyst. Kurset danner forudsætningerne for videregående kurser i plantepatologi bl.a. i diagnostik af plantesygdomme og en semesterpakke af kurser indenfor plantevirologi, sygdomsresistens, molekylær plantepatologi og biologisk sygdomsbekæmpelse. Vi henviser her til beskrivelserne, der let findes via instituttets hjemmeside: www.plbio.kvl.dk | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen gives som forelæsninger og laboratorie-, mykologiske- og teoretiske øvelser. Det forventes, at en væsentlig del af tiden bruges til forberedelse og selvstudium. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Agrios, G.N.(1997). Plant Pathology. Fourth Edition. Academic Press, USA. 635pp. En ny udgave udgives 2004 - vil eventuelt blive anvendt forår 2005 Hockenhull, J., Danielsen, S. and de Neergaard, E. Land-, have-, og skovbrugsplanternes sygdomme. (Illustrated ved N. Leroul). DSR Forlag. 222pp. Lucas, J. A. (1998). Plant Pathology and Plant Pathogens. Blackwell Science. 274 pp. En ny udgave kommer 2004 - vil eventuelt blive anvendt forår 2005. de Neergaard, E. & Kovács, G. Plantepatologisk terminologi. DSR Forlag. 110pp Smedegaard-Petersen, V.: Mykologiske hovedtræk hos plantepatogene svampe. 1985, DSR Forlag. Almen Plantepatologi (øvelsesvejledning). Kan købes ved øvelserne. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Dan Funck Jensen, dfj@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi/Sektion for Plantepatologi, Tlf: 35333304 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||