Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 18 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Beskrivelse af eksamen: Eksamensdatoer: | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 2 skemamoduler Øvelser: 8 timer pr uge | ||||||||||||||
Blokplacering | F4 ,forår F5, forår Tirsdag og fredag 13-17 | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 055118 Almen botanik for landskabsarkitekter 035711 Jordbundslære 115428 Landskabsplanlægning & tegning | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kursets formål er at få en grundlæggende forståelse og indsigt i anvendelse af planter og vegetationstyper i forbindelse med etablering, udvikling og pleje af plantninger i byen og det åbne land. Kurset omfatter såvel indsigt i plantningernes indre struktur og opbygning som deres funktionelle, æstetiske og økologiske funktion i miljøet. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset har fokus på vegetationstyperne, der behandles i forelæsninger, ekskursioner og øvelser. Øvelserne omfatter analyser af plantemiljøer og skitseopgaver, der kan omfatte skitseprojekter for plantninger i gademiljøer, parkmiljøer og skovmiljøer. De primære vegetationstyper, der behandles er: * Tætbyens vegetation - gadetræer og planter på bygninger. * Alléer og vejtræer i landskabet. * Hegnsplantninger i landskab og byområder. * Busk- og hækplantninger i have og park. * Byskove og lunde * Græsbevoksninger Vegetationstyperne belyses i forhold til følgende emner: * Plantematerialets herkomst, forædling, produktion, navngivning, frø- og klonkilder, sygdomme og skadedyr. * Væstbetingelser og stressfaktorer som saltforurening, jordkomprimering, vandstress og luftforurening. * Planlægning og etablering af planter, herunder udarbejdelse af beplantningsplaner med angivelse af artssammensætning og artsfordeling, plantetæthed, plantestørrelse og plantetidspunkt. * Udvikling og drift. Udtynding, beskæring og foryngelse af bevoksningen. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset kræver en arbejdsindsats på 540 timer (18 x 30 timer), hvoraf knapt halvdelen er skemalagte med lærermedvirken. De skemalagte dage omfatter tirsdage og fredage med forelæsninger om formiddagen og øvelser, ekskursioner eller kritikker om eftermiddagen. I forelæsningerne gennemgås med lysbilleder en række eksempler, hvor de forskellige vegetationstyper diskuteres i relation til deres anvendelse gennem historien, den arkitektoniske funktion, problemer og udviklingsmuligheder. Dette følges op gennem ekskursioner til de forskellige vegetationstyper. Øvelserne gennemføres normalt i grupper med assistance af vejleder, og grupperne kritiserer hinandens opgaver. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Bengtsson,R.(1998):Stadsträd från A-Z, Stad och Land nr 154:1998. Danmarks Natur, bind 9:Det bebyggedeland(1979), Politikens forlag. Attwell,K. m.fl.(1993):Facadebeplantning. Bygge- og boligstyrelsen. Fritzbøger,B.(1998):Det åbne lands kulturhistorie. DSR-forlag. Hauxner,M.(1993):Fantasiens have. Arkitektens forlag. Havens Planteleksikon (1997), De samvirkende Haveselskaber. Juul,J.O.m.fl.(1998): Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder. FSL 1998. Mikkelsen,V.(1980):Planteøkologi og danske plantesamfund, 3. forøgede udgave. DSR forlag,KVL Olsen,I.A.(1999):Planter i Miljøet, 2. forøgede udgave. Forlaget Grønt Miljø. Plantesygdomme og skadedyr (1995),Planteinfo. Naturplejestrategi (1999) Skov- og Naturstyrelsen Schul,J.(1999): Hvilken plante hvor. Politikens forlag. Vedel,H.Lange,J.( ): Træer og buske i landskabet. Politikens forlag. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Balsby Nielsen, jbn@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331781 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||