Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | oral examination No aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Den mundtlige eksamen vægtes med 2/3 i den samlede karakter. Description of Examination: Projektrapport vægtes med 1/3 i den samlede karakter. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forårssemestret: Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge samt 2-3 heldagsekskursioner. 3-ugersperioden i juni: Forelæsninger: 1 uge, feltkursus: 1½ uge, eksamen: 2 dage. | ||||||||||||||||
Block Placement | 3-ugerskursus juni F5, forår | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 056121 Forestry Botany, Basic 045541 Ecology | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kurset sigter mod at skabe en grundlæggende forståelse af, inden for hvilke rammer skoven som økologisk system kan styres, og hvilke styringmidler der findes. Rammerne defineres på bevoksningsniveau af såvel de økologiske betingelser som de tekniske muligheder. Der lægges vægt på det langsigtede perspektiv ved styringen såvel som på balancen mellem økologiske, økonomiske og sociale aspekter i skovdriften (bæredygtighedsidealet). | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
I forløbet lægges vægt på at beskrive principper og metoder, der spænder fra den egentlige naturskov over naturnære dyrkningsformer og klassisk højskovsdrift til stærkt styrede dyrkningssystemer, som f. eks. juletræskulturer. Den studerende skal herved blive i stand til at genkende og analysere almindeligt forekommende skovsituationer, og anvise en bevoksningsbehandling, som er biologisk/økologisk forsvarlig, socialt acceptabel, økonomisk rentabel og teknisk gennemførlig. I forårssemestret gives en indføring i valg af træart, proveniens og forædlet materiale i relation til lokaliteten, og sideløbende behandles terrænets, jordbundens og bevoksningsstrukturens betydning for indsatsen af tekniske hjælpemidler. I relation til kulturanlæg gennemgås spekteret fra naturlig foryngelse af eksisterende skov til nyanlæg af skov (skovrejsning) under anvendelse af jordbearbejdning og intensiv maskinindsats. I forbindelse med gennemgangen af bevoksningspleje og hugst lægges vægt på de praktiske og økologiske muligheder for at påvirke træernes udvikling i retning af den mest stabile bevoksningsstruktur, under sikring af naturindholdet i skoven samt opretholdelse af den størst mulige værdiproduktion. I tilknytning til semestrets undervisning udarbejdes en rapport om gennemførelse af et tilplantningsprojekt (skovrejsning). I 3-ugers perioden gennemføres 1 uges klasseundervisning samt 1½ ugers feltkursus hvor den i forårssemestret erhvervede teori bruges i praksis. På feltkurserne gives eksempler på løsning af konkrete problemstillingen i skovdriften udfra såvel økonomiske, økologiske, samfundsmæssige som tekniske hensyn. I 3-ugers kursets klasseundervisning behandles grundlæggende principper for brugen af maskiner i skovbruget, samt retningslinier for sikkerhed, ergonomi og miljøhensyn ved maskinindsatsen. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Tilegnelsen af pensum sker ved forelæsninger, øvelser og ekskursioner. Udarbejdelse af projekter (skovrejsningsøvelser, skovbehandlingsøvelser mv. i grupper) udgør en central del af kurset. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Valg af lærebøger bestemmes ved kursets begyndelse. Henriksen H.A. (1988) Skoven og dens dyrkning, 664 pp., giver en grundlæggende indføring i emnet. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Andreas Bergstedt, abe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Forestry and wood products, Phone: 35331692 Jørgen Bo Larsen, jbl@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Forestry and wood products, Phone: 35331688 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||