Department of Ecology | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | oral examination No aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner Dates of Exam: Description of Examination: Dates of Exam: | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||||
Block Placement | 3-ugers kursus januar | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 055118 Botany for Landscape Architects, Basic 055248 Basic Agricultural Botany 056121 Forestry Botany, Basic En af ovenstående | ||||||||||||||||
Restrictions | 15 | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er: 1) at give de studerende kendskab til veddets dannelse, anatomiske opbygning og struktur, 2) at kunne identificere de vigtigste træarter mikro- og makroskopisk, 3) at få indblik i økologiske faktorers indflydelse på træets vækst og veddets struktur, og 4) at kunne bruge denne viden indenfor tilgrænsende fagområder. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset fokuserer på at give en grundlæggende viden om veddets opbygning, struktur og egenskaber. Ud fra denne platform opbygges mulighed for at identificere temperede og tropiske vedplanter af kommerciel betydning samt for at vurdere og identificere indflydelsen af miljøfaktorer på veddets anatomiske opbygning, struktur og egenskaber. Træ som nutidig handelsvare og konstruktionsmateriale samt træ i historisk betydning behandles. Kurset henvender sig til alle, der er interesseret i træ. Emner: Anatomien hos de vigtigste vedproducerende arter, såvel hjemlige som indførte, og i forbindelse hermed øvelser i diagnosticering (anatomien hos nåletræer, tempererede løvtræer, udvalgte grupper af vigtige indførte arter bl.a. til erstatning af teak, mahogni m.fl.). Miljøets indflydelse på vækst og struktur behandles teoretisk og praktisk. Historiske aspekter af vedanatomi i forbindelse med datering, klimaregistrering, historiske rekonstruktioner, m.m. belyses. Med udgangspunkt i ovennævnte emner vil der være mulighed for i eget projekt at specialisere sig efter eget ønske indenfor fagområdet. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
I løbet af de første to uger gennemgås stoffet ved forelæsninger og øvelser, kombineret med gæsteforelæsninger og ekskursioner(fx til trælastfirmaer, snedkerier, felt). Ved øvelserne fremstilles og anvendes præparater til diagnosticering. I den sidste uge arbejdes der med et selvvalgt emne indenfor stoffet. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, der fremlægges. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Wilson, R. & D.J.B. White: The Anatomy of Wood. 1986. Schweingruber, F.H.: Tree Rings and Environment. Dendroecology. 1996. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||