Department of Agricultural Sciences
67 % Department of Ecology 11 % Department of Natural Sciences 11 % Department of Plant Biology 11 % | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||||
Credits | 24 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||||
Examination | oral examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Temaprojekt rapport 50% af karakter Planlægningsopgave 16% af karakter Description of Examination: Mundtlig eksamination 34% af karakter | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 4/5 semester efter aftale | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Fsup, forår Efter aftale | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 055638 Soil and Water Management in Crop Production 085271 F0301250 055639 Plant Nutrition in Agriculture and Horticulture 055651 Environment, Natural Resources and Agriculture | ||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
Det er målet at analysere og planlægge miljøvenlig og hensigtsmæssig arealanvendelse og planteproduktion gennem syntese og anvendelse af viden og forståelse, opnået ved tidligere studieaktiviteter og i dette tema. Temaet behandler derfor abiotiske og biotiske faktorer og vekselvirkninger mellem disse i relation til ressourceudnyttelse, afgrødeproduktion, produktkvalitet, miljøpåvirkninger og produktionsøkonomi i forskellige sædskifter og driftsformer, traditionelle - økologiske. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Ud over temaprojektet, som udgør 50% af temakurset, gennemføres øvelser og en planlægningsopgave for at indlære metoder og principper i anvendelse af forskellige hjælpeværktøjer til planlægning af planteproduktion i miljøvenlig jordbrug eller planlægning af arealanvendelse med et specifikt miljømål. PC-programmet 'Bedriftsløsningen' og jord-plante-atmosfære simuleringsmodellen 'DAISY' vil blandt andre indgå.Lærere ved de involverede institutter er vejledere samt undervisere i, hvordan de faglige principper og værktøjer gøres operative og anvendes ved planlægningen af arealanvendelse, planteproduktion og miljøbeskyttelse. Af landskonsulenter fra Landbrugets Rådgivningscenter forelæses, hvordan den aktuelle planteproduktion planlægges i dansk landbrug. I temaet indgår 7 planlægningsområder, som behandler krav til samt virkninger af og samspil mellem 1) arealanvendelse, 2) sædskifte, 3) jordbearbejdning, 4) planternes ernæring og gødskning, 5) afgrødernes vandforsyning, 6) plantebeskyttelse (plantesygdomme, skadedyr og ukrudt), og 7) mekanisering, herunder mulighederne i præcisionsjordbrug.Ved planlægning af en hensigtsmæssig arealanvendelse og planteproduktion ud fra en helhedsbetragtning, skal disse planlægningsområder altid optimeres i relation til deres krav og virkninger på ressourcer, produktion, kvalitet, miljø og produktionsøkonomi med henblik på bæredygtig, miljøvenlig og etisk acceptabel jordbrug. Temaet giver således mulighed for at samle alle aspekter, der ligger til grund for en analyse og planlægning af arealanvendelse, planteproduktion og miljø. De opnåede kvalifikationer er af grundlæggende betydning for kandidater med beskæftigelse inden for rådgivning, forskning, undervisning, salg, tilsyn eller offentlig administration vedrørende arealanvendelse, planteproduktion og miljø. Kurset er ligeledes væsentlig for studerende, der ønsker at specialisere sig i agroøkologi, kulturteknik, planternes ernæring, ukrudtslære, plantesygdomme, skadedyr, jordbrugsteknik eller miljøbeskyttelse. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Undervisningen lægger vægt på problemorienterede og projektorganiserede studie- og undervisningsformer. Kurset indledes med diskussion af aktuelle og fremtidige problemstillinger i samspillet mellem arealanvendelse, planteproduktion og miljø. Der foretages samtidigt valg af temaprojektemne og dannelse af studentergrupper. På en 2 dages ekskursion indsamles bl. a. data og information til øvelser og en planlægningsopgave således at metoder og principper i anvendelse af forskellige hjælpeværktøjer til planlægning af planteproduktion i miljøvenlig jordbrug eller planlægning af arealanvendelse med et specifikt miljømål kan indlæres. Projektarbejdet foregår i grupper af max. 5 studerende. Efter gruppeinddeling og emnevalg ved semestrets start, udarbejder gruppen et skriftligt projektoplæg. Projektet skal indeholde mindst 3 planlægningsområder enten med en planteproduktionsmæssig eller en miljømæssig fokus. Det selvstændige projektarbejde gennemføres primært i sidste halvdel af semesteret med eller uden kontakt til ekstern virksomhed, f.eks. landmænd, rådgivningskontorer og andre offentlige eller privat virksomheder. Projektarbejdet skal resultere i en rapport, der dokumenterer de opnåede kvalifikationer og tilfredsstiller eventuelle specifikke målgrupper. Projektet evalueres for hver af gruppens medlemmer på grundlag af projektrapporten og individuel mundtlig fremlæggelse, diskussion og eksamination. | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Litteratur fra forudsætningsfag samt materiale som udleveres under kurset. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Error. Person Not Found Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332411 Hans Jørgen Lyngs Jørgensen, hjo@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Plant Pathology Section, Phone: 35332323 Holger Philipsen, hp@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332687 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||