068526 Tema: Husdyrfysiologi og husdyrernæring

Detaljer
Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab   50 %
Tidligst mulig placering
Varighed1 semester
 
Pointværdi24 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
Eksamenmundtlig eksamen


med hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur

Bedømmelse af projektrapport: 50% af karakter



Beskrivelse af eksamen:
Mundtlig eksamen: 50 % af karakter
 
Rammer for undervisning4/5 af et semester
 
BlokplaceringEsup, efterår
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag 9.35-12.30

 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger035218 Biokemi
065111 Husdyrenes anatomi og fysiologi
 
Kursets målsætning
Kursets mål er at skabe et detaljeret kendskab til næringsstofomsætning og livsytring hos husdyr. Ved kursets afslutning skal den studerende have opnået et grundlæggende kendskab til omsætning, regulering og udnyttelse af energi og næringsstoffer. På baggrund af dette kendskab skal der kunne foretages en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af foderplaner ved forskellige produktionsforhold.
 
Kursusindhold
Kurset omfatter næringsstoffernes absorption, transport og fordeling i organismen, omsætning og balance i de ekstracellulære næringsstofpuljer, omsætning og udnyttelse af protein, fedt og energi i hele den intakte organisme. Den hormonale regulering af omsætningen i næringsstof-og vævspuljerne, vækstens, laktationens og reproduktionsprocessernes fysiologi. Der lægges særlig vægt på de betydeligste husdyrproduktioner og dyrenes reaktioner på forskellige produktionsforhold. Den principielle baggrund for bestemmelse af energi- og næringsbehov og fastsættelse af normer for næringsforsyning til forskellige livsytringer gennemgås. Der gives et grundigt kendskab til fodermidlers sammensætning og deres egnethed i relation til fodersammensætning, -teknologi, -konservering og -hygiejne. Der gives grundlag for rationsvurdering og -anvendelse med relation til produktkvalitet, ressourceforbrug og miljø ved optimal husdyrproduktion. Temaet er en nødvendig forudsætning for studerende, som senere ønsker at arbejde med husdyrhold og husdyrproduktion.
 
Undervisningsform
Den skemalagte undervisning benyttes gennem hele semestret til kombinerede forelæsninger og øvelser. Ved kursets start danner deltagerne projektgrupper af 4-6 studerende, og der foretages valg og nærmere beskrivelse af projektet, som udarbejdes i øvelsestiden og ved hjemmearbejde. Gruppedannelse, valg og beskrivelse af projekt foregår i første kursusuge. Forelæsningerne anvendes til gennemgang af den teoretiske baggrund for fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering. Forelæsningsplan og forelæsningsindhold vil rette sig efter de afsnit og de fællestræk, der er i de enkelte gruppers delspørgsmål. Projektarbejdet tager udgangspunkt i en væsentlig husdyrproduktion valgt af gruppen. Denne bearbejdes kvalitativt og kvantitativt med de relevante produktions- og ernæringsfysiologiske redskaber, der gennemgås under den teoretiske undervisning. Projektbeskrivelsen består af foderplaner for en besætning af køer, grise, fjerkræ eller andre produktionsdyr. Beskrivelsen indeholder endvidere de hovedspørgsmål, der skal besvares ved projektarbejdet. Hovedspørgsmålene indebærer en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af planerne med motiveret angivelse af mulige alternative fodermidlers anvendelse i planen. Disse spørgsmål omfatter også en angivelse af produktionens størrelse og sammensætning. Projektemnet skal godkendes af vejlederne ud fra et skriftligt oplæg. Projektets generelle del omfatter bearbejdning af kursets faglige hovedelementer, og en mindre del af projektet kan efter aftale med vejlederne indeholde en mere specifik del til nærmere belysning. Projektarbejdet resulterer i en rapport, der dokumenter de opnåede kvalifikationer indenfor fagområdets væsentligste discipliner. Rapportens omfang pr. studerende er på maksimalt 15 sider plus bilag.
 
Litteraturhenvisninger
Chwalibog André: Husdyrernæring. DSR Forlag, 2000
Cunningham, J. G.Textbook of Veterinary Physiology. W. B. Saunders Company. 1992.
Reece, W.O. Physiology of Domestic Animals. Williams & Wilkins, Baltimore. 1997.
McDonald, P., Edwards, R. A., Greenhalgh, J. F. D., Morgan, C.A. Animal Nutrition. Longman, 1988.
Møller, P. D. Drøvtyggerfysiologi. DSR Forlag 1997.
Riis, P.M. (editor): Dynamic Biochemistry of Animal Production. World Animal Science, Vol. A3. Elsevier Publish. 1983.
Stensig et al. Beskrivelse af fodermidler. Rapport 26. Landskontoret for kvæg. 1993.
Strudsholm, F., et.al. Danske fodernormer til kvæg., Fodermiddeltabel. Landsk. f. kvæg. 1997.
 
Kursusansvarlig
Mette Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 35333065
André Chwalibog, ac@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 35333044
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger170
forberedelse170
projektarbejde300
vejledning30
eksamen50

720