Department of Food Science | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner samt mundtlig fremlæggelse af projektrapport | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | 1 skemamodul pr. uge, eksperimentelt arbejde og seminar | ||||||||||||||
Block Placement | F4 ,forår Tirsdag 13-17 | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 076711 Food Chemistry 078061 Sensory Science 076338 Exploratory Data Analysis / Chemometrics | ||||||||||||||
Restrictions | max. 20 deltagere | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende en øget forståelse af hvordan man kan måle og tolke aspekter af et produkts sensoriske kvalitet. I temaet fokuseres på sammenhængen mellem objektive og subjektive sensoriske målinger og instrumentelle målinger af aroma belyst ved hjælp af kemometriske metoder. Yderligere giver kurset praktisk indsigt i betydningen af planlægning af videnskabelige eksperimenter fra problemformulering til design af eksperimenter og måling og analyse af data. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
En tilfredsstillende smagsmæssig kvalitet vil næsten altid være en forudsætning for et levnedsmiddelprodukts kommercielle succes. Ved sensorisk analyse og forbrugertests bedømmes forskellige aspekter af det hele produkts smagsmæssige kvalitet. Ved at sammenholde denne type oplysninger med instrumentelle analyser af aromaindhold, kan man også få belyst de årsager, der ligger bag den observerede sensoriske kvalitet. Denne sammenhæng opnås gennem en kemometrisk behandling af målte data og vil illustrere at relevante kvalitetskriterier har en kompleks baggrund som kræver tværfaglige kundskaber for at kunne håndteres. De studerende vil således få et mere fuldstændigt indtryk af smagsmæssig kvalitet og de kemiske sammenhænge, der ligger bag. Endelig vil de studerende opnå erfaring i problemorienteret projektarbejde. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset omfatter et ugentligt skemamodul med forelæsninger og seminarer. Derudover arbejdes der med temaprojekter, som skal afdække kursets emner i forskellige sammenhænge. Projektarbejdet udføres i grupper på 2-3 studerende og vil både omfatte litteraturstudier og eksperimentelt arbejde i form af målrettede sensoriske analyser og instrumentelle analyser vha. GC-MS og GC-snifning. Projektarbejdet afsluttes med udarbejdelse af en rapport, der fremlægges mundtligt ved et afsluttende eksamensseminar. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Mikael Agerlin Petersen, map@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333243 Wender Bredie, wb@life.ku.dk, Department of Food Science/Sensory Science, Phone: 35333242 Leif Poll, lep@life.ku.dk, Department of Food Science/Food Microbiology, Phone: 35333240 Rasmus Bro, rb@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333296 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||