Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Kursets emner præsenteres i en række forelæsninger og bearbejdes derefter af de studerende ved gennemførelse af øvelser i grupper. Arbejdet diskuteres ved fremlæggelser. | ||||||||||||
Block Placement | 3-ugers kursus januar | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Det forudsættes, at lærebogen Metoder til landskabsanalyse (Per Stahlschmidt) er læst før kursusstart. | ||||||||||||
Restrictions | 50 Af pladshensyn er kurset fortrinsvis for landskabsarkitektstuderende og studerende, der har gennemført kursus 11 56 11 Naturforvaltning. | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Formålet med kurset er at lære den studerende metoder til løsning af planlægningsopgaver for byens friarealer og i det åbne land. Dette kræver ikke blot teoretisk og praktisk kendskab til forskellige landskabsanalyser, men også viden om topografiske og tematiske kort samt øvelse i optegning af analysekort og i rumlig afbildning. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset tager udgangspunkt i løsning af en planlægningsopgave i et afgrænset område i det åbne land. Som eksempel herpå kan nævnes lokalisering af vindmøller eller bygninger i landskabet eller udpegning af områder for skovrejsning. På baggrund af topografiske kort, flyfotos og registrering i marken foretages en rumlig analyse, en områdeanalyse og en historisk analyse af det givne landskab. Disse analyser giver en grundlæggende forståelse for landskabets indhold og udvikling. Herefter gennemføres en vurdering af landskabets muligheder og begrænsninger, og den studerende udarbejder et forslag til lokalisering. Sideløbende hermed introduceres relevante tematiske kort. Forslagets visuelle konsekvenser illustreres gennem optegning af perspektiver. Kurset afsluttes med en øvelse, hvor den studerende på egen hånd skal løse en stillet opgave. Da problemstillingen og det valgte landskabsområde er nyt i forhold til den første opgave, kræver det, at den studerende vurderer landskabsanalysernes generelle kvaliteter og forstår at anvende dem i en ny sammenhæng. Begrundelsen for kurset er, at en del kandidater fra KVL bliver ansat som planlæggere af det åbne land eller af grønne områder. De vil dermed på et anvendelsesniveau komme til at udarbejde og fremlægge landskabsanalyser. For forvaltere eller rådgivere er det gavnligt, at have indsigt i og forståelse for kortgrundlag og analysemetoder. Alle, der arbejder med planlægning eller forvaltning i det åbne land, vil gøre brug af topografiske og tematiske kort og derfor have gavn af en viden om korttolkning og kortlæsning. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kursets emner præsenteres i en række forelæsninger og bearbejdes derefter af de studerende ved gennemførelse af øvelser i grupper. Arbejdet diskuteres ved fremlæggelser. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Per Stahlschmidt. Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø. 2001. Hanne Brande-Lauridsen. Grafisk fremstilling af store datamængder - Bertins Grafiske variable. AUC. 1989 Topografisk Atlas Danmark. Atlas over Danmark serie II bind 2. Det Kongelige Danske Geografiske Selskab, 1976 Kr. M. Jensen & Anette Reenberg. Dansk Landbrug - Udvikling i produktion og kulturlandskab, 1980 Ian Jørgensen. Digitale Landskaber. Jordbrugsforlaget 1997 | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Ian Jørgensen, iajo@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331779 Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331792 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||