Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer ugentligt | ||||||||||||
Blokplacering | E4, efterår Onsdag 13-15 | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 095111 Borgerlig ret | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kursets målsætning er at give de studerende et kendskab til miljø- og landbrugslovgivning i det åbne land og at opøve dem i at anvende disse regler på konkrete retstilfælde. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kursets emner er lovgivning, der er af betydning for jordbrugserhvervet vedrørende bl.a. strukturforhold, fast ejendom samt miljø- og naturbeskyttelse. Kurset henvender sig først og fremmest til studerende fra agronom-, hortonom- og jordbrugsøkonomiuddannelsen, der ved ansættelse i erhvervsorganisationer (f.eks. som konsulenter) i den offentlige forvaltning eller i interesseorganisationer kan blive beskæftiget med sagsbehandling inden for de nævnte områder. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Generelle emner og særlige komplicerede problemer gennemgås ved forelæsningerne. I forbindelse med gennemgang af lovgivning vil der blive redegjort for domme og administrativ praksis. Øvelserne omfatter diskussion og løsning af konkrete retstilfælde. Forelæsningerne er delvist en delmængde af kurset Planlægningslovgivning. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Oplyses ved kursusstart. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Helle Tegner Anker, hta@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332321 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||