Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Bachelorkursus for JØ-studerende | ||||||||||||
Examination | written examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Dates of Exam: | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer ugentligt | ||||||||||||
Block Placement | F1, forår Torsdag 13-15 | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Kurset har tre mål: 1.Organisationsdelen skal give den fornødne baggrund til at forstå en organisation/virksomheds opbygning og virkemåde, samt behovet for organisationsændringer. 2.Medarbejderdelen skal give baggrund for at forstå medarbejderen både som individ og som gruppemedlem; forudsætningen for valg af relevant ledelsesform. 3.Ledelsesdelen skal give forståelse for de forskellige ledelsesformer og deres indflydelse på medarbejderne, og hele organisationens udvikling. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Mange af de studerende vil, efter færdiggørelsen af deres uddannelse, på et tidspunkt få et ledelsesansvar, eller en central placering i en rådgivende funktion. Det er derfor nødvendigt, at de tilegner sig en grundlæggende viden om -en organisation og dens virke -medarbejdere som individer og gruppemedlemmer -ledelse og de virkemidler der eksisterer. Organisationsdelen skal give den fornødne baggrund til at forstå en organisation/virksomheds opbygning og virkemåde, da en organisation reelt "bare" er en gruppe mennesker, der har alle er ansat/medlemmer samme sted. Hovedområderne er: -struktur, styring og kultur -strategisk, taktisk og operativt niveau -klassiske og nyere organisationsteorier. Desuden behandles en lang række emner/begreber, hvor der skal nævnes organisationsbegrebet, virksomhedens delsystemer, effektivitet, virksomhedsformer, mission, vision, koordineringsmekanismer, uformel organisation og organisationsændringer. Medarbejderdelen skal give indblik og forståelse for de menneskelige elementer, der tilsammen danner det enkelte menneske, også som medarbejder. Dette forudsætter desuden forståelsen for, og valget af, den aktuelle ledelsesform. Den faglige del har to hovedområder: -medarbejderen som individ -medarbejderen som gruppemedlem. Desuden behandles en lang række emner/begreber, hvor der skal nævnes arv og miljø, intelligens og kreativitet, holdninger, behov, kriser, tilfredshed og trivsel, motivation, adfærd, grupperelationer, normer, roller, status, gruppers udvikling og konflikter. Ledelsesdelen skal give forståelse for, og mulighed for senere selv at kunne anvende ledelsesformer ud fra deres forskellige indvirken på medarbejderne. Delen kan ikke opdeles i hovedområder, men også her behandles en lang række emner/begreber, hvor der skal nævnes klassisk og nyere ledelseslære, lederegenskaber, lederopgaver, autoritet, lederholdning, lederristen, ledelsesformer, situationsbestemt ledelse, ledergrupper, information, kommunikation, effektiv kommunikation, aktiv lytning, møder, herunder planlægning, forberedelse og gennemførelse. Begrebet leder defineres her som enhver, der i sin praksis varetager flere opgaver end vedkommende selv kan udføre eller overkomme, må have andre (medarbejdere) til at hjælpe sig. Og da dette foregår i en organisation/virksomhed, er det nødvendigt at have forståelse for de mekanismer, der foregår i alle organisationer. I dag er det stigende krav, at man som leder har nogle forudsætninger for at kunne udøve denne disciplin. Generelt om kurset kan man sige, at de mange teorier, der fremlægges, primært forsøger at give de studerende værktøjer, der efterfølgerne kan bruges ude i erhvervslivet uanset branchen. Det gælder såvel indenfor organisations- og medarbejderforståelse som lederværktøjer; alt sammen noget der giver dem mulighed for at indgå i beslutnings- og ledelsesprocesser. Det betyder, at kurset tilstræbes som et meget praktisk og anvendelsesrettet kursus. Efter kurset vil den studerende således være i stand til at deltage i arbejdet med: -udvikling af organisationer med hensyn til arbejds-, ansvars- og myndighedsfordeling ud fra såvel virksomhedens som medarbejdernes ønsker og behov -lederskab og ledelsesteknik ud fra såvel virksomhedens som medarbejdernes krav, ønsker og behov. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kursets centrale indhold er samspillet, sammenhængen, mellem medarbejdere og ledelse såvel centralt som decentralt i en organisation/virksomhed. Forelæsningerne koncentrerer sig naturligt nok om teorierne, mens øvetimerne giver mulighed for at få teorierne afprøvet ved hjælp af opgaver. Forelæsningerne: Disse gennemføres som traditionelle forelæsninger, hvor diverse teorier gennemgås og forklares. Dog tilstræbes der et vist samspil, dvs. kommentarer fra de studerende, i det begrænsede omfang forelæsningsformen giver mulighed herfor. Som det er beskrevet i kursets målsætning er der 3 hovedområder, der som udgangspunkt behandles hver for sig for til slut at blive samlet til et hele. Første hovedområde er organisationsdelen, hvor de fleste relevante organisationsteorier behandles med afsæt i de to primære indfaldsvinkler: - struktur, styring og kultur - strategiske, taktiske og operative niveau. Andet hovedområde er medarbejderdelen, hvor der skabes en forståelse for det enkelte menneskes udvikling, og hvordan menneskelige relationer udvikler sig i grupper. Tredje og sidste af hovedområderne er ledelsesdelen, hvor der fokuseres på lederens mange funktioner, og dens indvirken på den enkelte medarbejder og hele organisationens udvikling. Endelig vil afleveringsopgaver blive gennemgået i forbindelse med en forelæsning; det samme kan forekomme for enkelte større opgaver efter aftale. Øvelserne: Disse vil i sagens natur blive noget teoretiske, men formålet er at skabe en bedre forståelse/grobund for teorierne. Der arbejdes normalt med de anbefalede øveopgaver, som efter en diskussion, gennemgås af underviseren. Men for at gøre øvetimerne mere virkelighedsnære er disse meget deltagerstyret således, at der trækkes på deres erfaringer, ligesom arbejdet for en stor del vil foregå i grupper. Såfremt der er basis for det, vil der også forekomme enkelte rollespil. Endelig vil der være mulighed for individuel råd og vejledning i timerne, også omkring evt. projekter. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Kurset baserer sig på en dansksproget teoribog; dog kan der blive udleveret enkelte noter. Desuden vil der blive anvendt tidligere eksamensopgaver, som ligger på kursets hjemmeside. Obligatoriske læremidler: VirksomhedsDrift, Flemming Ettrup Erhvervsskolernes Forlag, 2000, 5. udgave Opgaver til VirksomhedsDrift, Flemming Ettrup Erhvervsskolernes Forlag, 1998, 2. udgave Supplerende litteratur: Ledelsesteknik, Flemming Ettrup Erhvervsskolernes Forlag, 1998, 1. udgave Virksomhedsorganisation, Kai Hansen & Asbjørn Heide MERKO Gyldendal, 1998 Ledelse og samarbejde, Carsten Christensen m.fl. Trojka, 1998 | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Flemming Ettrup, fet@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Study and Education Office, Phone: 3528 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||