095970 Skov- og naturressourceplanlægning

Detaljer
Skov & Landskab
Delkurser095971 Skov- og naturressourceplanlægning, bedømmelse af projektrapport
095972 Skov- og naturressourceplanlægning, mundtlig prøve
Tidligst mulig placering
Varighed1 semester
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
Gennemføres første gang i år 2003.
 
Eksamenmundtlig eksamen


med hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur

Bedømmelse af projektrapport vægter 50%.



Beskrivelse af eksamen:
Eksamensdatoer:

Mundtlig eksamen vægter 50%.
 
Rammer for undervisningForelæsninger og kollokvier: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer pr. uge Endvidere selvstændige øvelser. Sommerøvelser: 3 uger. Ekskursioner: Ca. 6 heldagsekskursioner. Gennemføres første gang i år 2003.
 
BlokplaceringF6, forår
Tirsdage 13-15 i EDB-undervisningslokale. 3-ugers sommerkursus i EDB-undervisningslokale. Herudover selvstændige øvelser.

 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger095951 
095962 
115718 Planlægningsteori og metode
056532 Skovdyrkningens biologi og teknik
095358 Mensuration and Modelling
 
Kursets målsætning
Kursets formål er at give de studerende viden om og færdigheder i syntesedannende planlægning og forvaltning af skov- og andre naturressourcer i privat eller offentligt eje, på et økonomisk teorifundament, og knyttet til en bred vifte af emner, problemstillinger og fagområder udover forudsætningskurserne. Planlægningen sker som rammeplanlægning knyttet til strategiske, taktiske og operationelle mål, ved kritisk anvendelse af traditionelle operationsanalytiske metoder.
 
Kursusindhold
Skovplanlægning og forvaltning af naturressourcer fordrer integration af økologiske/biologiske, sociale samt drifts- og samfundsøkonomiske aspekter, herunder også tekniske, juridiske og ledelsesmæssige. Dette stiller krav om at skabe effektive beslutningsprocesser og bæredygtige løsninger på naturressource- og miljøproblemer.
Periodeplanlægning er en central opgave i skovbruget som følge af driftens langsigtede natur. Årsplanlægning er, som i andre erhverv, nødvendig for omsætning af strategiske og taktiske mål til operationel planlægning. Kurset tilvejebringer et effektivt planlægningskoncept baseret på en kombination af korttids- og langtidsplanlægning, der er anvendelig i mange forskellige forvaltningssammenhænge.
Den stigende anvendelse af moderne informationsteknologi stiller nye og stigende krav til de færdiguddannede kandidater. De grundlæggende principper og karakteristika knyttet til velfungerende planlægning og forvaltning - f.eks. indsamling af data og information, opstilling og analyse af disse ved anvendelse af databasefunktioner, forskrifts- og modelformulering ved fastlæggelse af sammenhængen mellem input og output, estimering af forventninger, bl.a. ved anvendelse af operationsanalytiske metoder samt moderne formidlingsteknologi, er generelt anvendelige i forbindelse med f.eks. planlægning af produktions-, transport-, logistik-, distributions- og lignende opgaver indeholdende flere eventuelt modstridende planlægningsmål. Kurset har på denne måde tætte forbindelser til økonomistyring, budgettering og controlling.
Ved brug af skov som et eksempel på en naturressource opnås grundlag for at gennemføre planlægningsprocessens hovedfaser - formulering af formål, opstilling og analyse af forudsætninger, fastlæggelse af forskrifter og estimering af forventninger. Der udarbejdes en projektopgave i form af en driftsplan for en del af Ostrup Skov, Frederiksborg Statsskovdistrikt. Undervisningen retter sig mod, at den viden og de færdigheder de studerende tilegner sig under kurset, kan anvendes inden for mange andre sektorer i samfundsøkonomien.
Der anvendes en planstruktur med følgende indhold: Distriktets almindelige beskrivelse, driftsformål, teknisk status, økonomisk status, generelle plandispositioner, specifikke plandispositioner, budget samt vurdering af planen. Anvendelse af biometriske og økonomiske modeller og metoder, f.eks. bonitering, tilvækstoversigter, sortimentsfordelinger, priser og omkostninger, netto på rod-priser, omsætningsbalancer, jordværdier, venteværdier, internt resultat m.v. spiller en central rolle.
Skove og andre naturressourcer leverer en flersidig produktion (såvel materielle som immaterielle produkter og serviceydelser), og kurset omfatter planlægningen for den samlede flersidige produktion inden for en bæredygtighedsramme. Æstetiske, landskabelige, natur- og rekreative værdier inddrages i undervisningen, bl.a. ved anvendelse af skyggeprisprincippet.
Der sigtes på en praksisnær planlægningsforståelse og -teknik under anvendelse af moderne planlægningsmetoder, herunder simulering ved anvendelse af regneark og matematisk programmering, databasefunktioner, GIS samt optimerings- og flerkriteriemetoder.
Gennem kurset får de studerende indsigt i forskelle og lighedspunkter mellem planlægning af benyttelse af skov og planlægning af benyttelse af andre naturressourcer. De studerende skal på denne baggrund kunne overføre den opnåede planlægningsmæssige forståelse til andre fagområder. Det tilstræbes, at de studerende opnår praktiske færdigheder i at gennemføre planlægning og forestå forvaltning i forbindelse med løsning af dynamiske og komplekse planlægnings- og beslutningsproblemer.
Kurset bidrager til uddannelse af generalister, som gennem syntese af biologiske, tekniske, økonomiske, sociale og ledelsesmæssige problemkomplekser kan varetage planlægningsfunktioner indenfor skov og naturforvaltning. Kurset er således syntesedannende på kandidatuddannelsen: Skov- og naturressourcer.
 
Undervisningsform
Kurset omfatter forelæsninger, kollokvier, øvelser og ekskursioner på 8. semester og et 3-ugers kursus i juni/juli. Der vil i et begrænset omfang blive anvendt eksterne specialister til at præsentere specifikke emner. Ved kursets start forudsættes, at planens kortgrundlag er tilvejebragt i kurset Kort og godt om kort og alle økonomiske basistal i kurserne Skov- og naturressourceøkonomi og -politik 1 og 2. Den obligatoriske projektopgave i form af en periodeplan for Ostrup Skov påbegyndes ved kursets start. Registrering, dataindsamling og taksation gennemføres løbende bl.a. i forbindelse med ekskursioner til Ostrup Skov. Den studerende opbygger selv et samlet plansystem på EDB ved anvendelse af databasefunktioner, simulering, optimering, flerkriterieplanlægningsmetoder og GIS. Opbygning af plansystemet ved anvendelse af EDB kræver selvstændige øvelser i grupper - udover den skemalagte undervisning. Den skemalagte undervisning fungerer på denne måde grundlagsskabende for udarbejdelse af projektopgaven. Udarbejdelse af opgaven stiller krav om at kombinere viden, teori og data af biologisk/økologisk, teknisk, økonomisk, social og ledelsesmæssig karakter inden for en planlægningsmæssig helhedsramme. Opgaven udarbejdes i grupper à 3-6 studerende. Afleveringsfrist: Ved afslutning af 3-ugerskurset. Det vejledende maksimale sideantal er 100 sider. Den EDB-baserede plan, eller metoder heri, kan anvendes på 9. semester.
 
Litteraturhenvisninger
Davis, L.S, Johnson, K.N. 1987. Forest Management. McGraw-Hill Publishing Company, New York, 790 pp.
Tarp, P. 1999. Optimal Whole Forest Management Planning - based on Linear Programming. Lecture notes. The Royal Veterinary and Agricultural University, Department of Economics and Natural Resources, Unit of Forestry, 161 pp.
Tarp, P. 2000. (Editor). Introduction to Economic Planning of Multiple-Use Forestry and Other Natural Resources. Based on Helles, F., Nielsen, J.J. and Lundstedt, N.O. 1992. Teaching material in forest management planning, notes I-IX. The Royal Veterinary and Agricultural University, Department of Economics and Natural Resources, Unit of Forestry, Frederiksberg, DSR-Forlag 4104: 239 + 26 pp.
Tarp, P. 2001. PEB (Version 3) Short-Term Optimisation of Forest Management Planning. Based on Stand Data. The Royal Veterinary and Agricultural University, Department of Economics and Natural Resources, Unit of Forestry, 91 pp.
 
Kursusansvarlig
Peter Tarp, peta@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Økonomi, Politik og Driftsplanlægning, Tlf: 35331755
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger30
kollokvier12
teoretiske øvelser58
forberedelse80
eksamen60
ekskursioner40
projektarbejde170

450