Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||
Examination | oral examination No aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Dates of Exam: Description of Examination: Der gives én karakter på baggrund af bedømmelse af projektopgave (50%) og mundtlig eksamination i pensum (50%). | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge i uge 38 til 44 samt uge 49. Øvelser: 4 timer pr. uge i uge 38 til 44 samt uge 49. Ekskursioner og workshops: 3 heldagsekskursioner, to 1-dags workshops samt en 2-dages workshop. | ||||||||||||||||||
Block Placement | E7, efterår Onsdag 13-17 | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Et eller flere af følgende kur Planlægningsteori og -metode; Skov- og naturress.planlægn.; Økologisk forvaltning af skov og nat.; Miljø, naturress. og jordbrug; Økonomisk styring og inf.; Operationsøk.; Tropisk skovbrug; Skovdyrkningens biologi og teknik. | ||||||||||||||||||
Restrictions | 60 | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
At forstå samspillet mellem biologiske, tekniske, økonomiske og sociale aspekter ved forvaltning af skov og natur, med henblik på at håndtere komplekse beslutninger. At kunne tilrettelægge, lede og facilitere en beslutningsproces, der gennem inddragelse af berørte aktører sikrer en kreativ og helhedsorienteret strategiudvikling eller problem- og konfliktløsning. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til studerende der nærmer sig afslutningen af deres kandidatuddannelse. Kurset er obligatorisk på skovbrugsuddannelsen, men tilbydes også andre studieretninger. Kurset supplerer de mere "hårde", ofte kvantitative analysemetoder - økonomisk og fysisk planlægning, f.eks. med brug af operationsanalyse. De studerende har gennem uddannelsen udviklet en faglig ekspertise, baseret på et naturvidenskabeligt grundlag og tankesæt. Kurset viser hvordan den fagligt "korrekte" løsning omsættes til beslutning og handling i virkelighedens verden under afvejning af forskellige hensyn og interesser. De fleste jordbrugskandidater opnår ansættelser, hvor de skal arbejde tværfagligt i samspil med repræsentanter for andre erhverv og uddannelsesretninger. Mange vil agere i brydningsfeltet mellem en politisk beslutningsproces, en offentlig eller privat forvaltning og en engageret og kritisk offentlighed. Konstruktiv og rationel håndtering af komplekse og konfliktfyldte problemstillinger, er et af kravene til aktørerne for moderne skov-, natur- og landskabsforvaltning - uanset om det foregår i statsligt eller privat regi. Kurset ruster den studerende til på en afbalanceret måde, at kombinere naturvidenskabeligt funderet viden om en problemstilling, med de mere subjektive aspekter af problemet, f.eks. knyttet til en tværfaglig eller politisk beslutningsproces. Kurset giver den studerende elementære redskaber til at håndtere "den menneskelige dimension" i problematiske eller konfliktfyldte situationer, hvor følelser, personlige interesser, ufuldstændig information og subjektive vurderinger er en del af virkeligheden - et fundamentalt vilkår. Den studerendes ledelses- og samarbejdsevner udvikles med henblik på kvalificeret problemløsning på tværs af fag og kulturer. Systemtænkning, læring og aktørinddragelse introduceres som centrale elementer i ledelse og forvaltning. Endvidere behandler kurset proces-facilitering og kreativitet som integrerede elementer af problemløsning. På kurset introduceres en række såkaldt 'bløde' problemløsningsmetoder, bl.a. strategic option development and analysis (SODA), fremtidsværksted, scenariemetode og SWOT-analys. Gennem anvendelse af kvalitative arbejdsmetoder, bl.a. interview-teknik, trænes den studerende i at afdække, forstå og strukturere forskellige aktørers viden, holdninger og adfærd. På kurset arbejdes projektorienteret med konkrete praktiske problemstillinger fra forvaltningen af skov, landskab og naturværdier i ind- eller udland. Den studerende får lejlighed til skabe syntese mellem sin uddannelses forskellige hovedområder (f.eks. økonomi, politik, planlægning eller skovdyrkning) i en konkret forvaltningssituation. Gennem projektarbejdet kan den studerende kombinere de ´bløde´ problemløsningsmetoder med tidligere lærte ´hårde´ metoder til problemløsning og planlægning, f.eks. matematisk optimering eller GIS-analyse. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kursusforløbet indledes med en periode på 4-6 uger med intensiv teori-gennemgang ved forelæsninger. Denne periode glider over i en periode med workshops, hvor de studerende arbejder selvstændigt (men koordineret), hvilket indebærer en koncentreret indsats over kortere tidsrum. Kursusforløbet afsluttes med en projektfase hvor teori og oplevelser fra forelæsninger/workshops søges omsat til praksis. Gennem udarbejdelse af projektopgaven er den studerende i løbende kontakt med en ekstern studievært. Kurset omfatter en 2-dages workshops, hvor de studerende aktivt arbejder med forskellige problemløsnings-metoder, samt en 2-dages workshop med et rollespil omhandlende en participatorisk planlægningsproces. I løbet af kurset arbejder de studerende gruppevis med en selvvalgt konkret problemstilling, der relaterer sig til forvaltning af skov, landskab eller naturværdier. I den forbindelse lægges der vægt på, at der gennem direkte kontakt med praksis opnås indsigt i de vilkår hvorunder forskellige beslutningsprocesser gennemføres. Kursets detaillerede indhold tilpasses fra år til år efter den aktuelle studentergruppes forudsætninger og valg af projekt-emner. Kursusforløbet fordrer en vis fleksibilitet i forhold til andre studieaktiviteter i forbindelse med de afholdte workshops, ekskursioner mv.. Der vil i et begrænset omfang blive anvendt eksterne specialister som undervisere. I forbindelse med projektopgaven kan den studerende arbejde videre med problemstillinger fra tidligere arbejder - f.eks. bachelor projekter, planlægningsopgaver eller tema-projekter. Det vil også være muligt at anvende kurset som oplæg eller forstudie til specialeprojekt. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Sørensen, L. og Vidal, V. 1999. Strategi og planlægning som læreproces: Seks bløde fremgangsmåder. København, Denmark: Handelshøjskolens Forlag. Daniels, S.E. and G.B. Walker, 2001. Working through environmental conflict: The collaborative learning approach. Westport, CO: Praeger Publishers. Lewicki, R.J., J.A. Litterer, J.W. Minton and D.M. Saunders, 1994. Negotiation (ed 2). Boston, MA, McGraw-Hill Inc. Wilson, K. and G.E.B.Morren Jr., 1990. Systems Approaches for Improvement in Agriculture and Resource Management. New York, NY: Macmillan Publishing Company. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jens Emborg, jee@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331744 Carsten Nico Portefee Hjortsø, cnh@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Production and Technology Division, Phone: 35332267 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||