Institute of Food and Resource Economics | |||||||
Earliest Possible Year | |||||||
Duration | 1 semester | ||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||
Course Level | MSc | ||||||
Examination | oral examination Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i kommunikationsrapport. | ||||||
Organisation of Teaching | 3-ugers internatkursus på Næsgaard Agerbrugsskole, Bringserevej 2,4850 Stubbekøbing. *Der må påregnes en deltagerbetaling på ca. kr. 1800 pr. deltager. Transportudgifter refunderes efter gældende regler. | ||||||
Block Placement | 3-ugerskursus juni | ||||||
Teaching Language | Danish | ||||||
Restrictions | Max. 30 personer. | ||||||
Course Objectives | |||||||
Kursets mål er, at de studerende får indsigt i hvordan rådgivningsarbejdet foregår, og hvilke forhold rådgiveren arbejder under. Herunder de kommunikationsmæssige forudsætninger for god rådgivning og samspillet mellem landmænd og rådgivere, både i traditionelle situationer, ved gruppe rådgivning og under nye ledelsesformer. | |||||||
Course Contents | |||||||
De studerende skal have mulighed for at skabe sig en grundlæggende forståelse for og indsigt i, hvordan landbrugets rådgivningstjeneste arbejder, og hvad det indebærer at være rådgiver. En væsentlig del af undervisningen på KVL er rettet mod, at de studerende får opbygget en faglig viden og får indsigt i videnskabelige arbejdsmetoder. Arbejdet som rådgiver indebærer at kunne varetage andre funktioner end de rent faglige, nemlig at kunne løse opgaver, der i høj grad kræver indsigt i menneskelige relationer og samspillet mellem mennesker. De studerende får under kurset indsigt i deres egne personlige ressourcer og forhold af betydning for en god kommunikationssituation. Ud over kommunikationsundervisning og øvelser, skal de studerende medvirke i rådgivningsbesøg hos landmænd, og der skal efterfølgende udarbejdes en kommunikationsrapport over besøgene. I besøgene skal de studerende reflektere over og vurdere de forskellige mennesketyper og rådgivningssituationer, der er blevet observeret, samt den studerendes egne stærke og svage sider som rådgiver. Kurset vil bestå af en række emner (der kan forekomme ændringer): 1) Introduktion til forløbet, aktualisering af kursets indhold, formål med forløbet og produktkrav. 2) Introforløb En dag under åben himmel med øvelser i samarbejde og overblik. Sammenryster holdet og giver kendskab til personlige ressourcer. 3) Kommunikation Undervisning og øvelser i kommunikation, herunder også bevidstgørelse af egen personlighed: Hvordan åbner man for kontakten og hvordan spørges ind til problemstillinger? Hvordan håndteres konflikter? Hvordan virker man som person på andre? Hvordan formidles budskaber og hvordan laves en forhandling? I undervisningen indgår rollespil og cases, hvor der afprøves og reflekteres over forskellige kommunikationsmæssige situationer. 4) Den etiske dimension i rådgivningsarbejdet, "Takt og tone" Hvordan forholder man sig, når man kommer tæt ind på livet af jordbrugsfamiliens arbejdsplads, hjem og privatliv? Herunder både praktiske forholdsregler om smittebeskyttelse og det at være gæst i et privat hjem, men også det at håndtere forskellige mennesketyper og personfølsomme oplysninger. Hvilke typer kan man møde - hvilke situationer kan opstå? 5) Føl-ordning med konsulenter De studerende inddeles i grupper, og hver gruppe følger 2 forskellige konsulenter på 2 forskellige besøg. Efter besøgene diskuteres erfaringer og oplevelsr på holdet. Med baggrund i rådgivningsbesøgene udarbejdes en kommunikationsrapport, som danner grundlag for eksamen. 6) Konsulentadfærd og konsulentteorier. Hvordan kan rådgivning formidles? Hvilke faglige og personlige egenskaber skal konsulenten have? Hvordan tilpasses konsulentrollen til den aktuelle situation og hvilke analyseteorier kan bruges? 7) Jordbrugsfamiliens værdigrundlag. Hvilke værdier sættes højt i landbruget? Hvordan påvirker livsgrundlag hverdag og beslutningsprocesser? Er jordbrugsfamilien ejer af et familiebrug eller er det mere en landbrugsvirksomhed? 8) Driftsledertyper og beslutningsadfærd. Forskellige driftsledertyper, deres beslutningsadfærd og måder at drive landbrug på. 9) Rollespil/cases om rådgivningssituationer. Formålet er at give viden om håndtering af kritiske situationer, herunder hvordan man som 2 personer kan støtte/aflaste hinanden i en trængt situation. 10) Jordbrugerens krav og forventninger til rådgiveren. Hvilken sparring forventer jordbrugeren? Hvad skal jordbrugeren give, og hvad og i hvilken form forventes det at få tilbagemelding? 11) Helhedsorienteret rådgivning. Rådgivning hvor flere fagområder knyttes sammen. Hvad kan en rådgiver håndtere - hvad er muligt? Hvordan sikres helhedsorienteret/tværfagligt rådgivning? 12) Nytten af grupperådgivning. Hvordan etableres erfa-grupper og hvordan er rådgiverens rolle? Hvordan sikres, at grupperne er givtige for de enkelte deltagered | |||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||
Studieform: Der undervises på forskellige måder afhængigt af emne. Der vil være forelæsninger, rollespil & cases, gruppearbejde og -diskussioner. Kursusevaluering: Kommunikationsrapport som skal omhandle erfaringer fra rådgivningsbesøget og viden opnået ved undervisningen, og danner baggrund for en gruppeeksamen. De studerende skal være i stand til at reflektere over deres rolle i rådgivningssituationen, underbygget med de kommunikationsteorier der er gennemgået. Det vurderes, om deltagerne har været i stand til at vurdere adfærd og handle situationsbestemt. | |||||||
Course Litterature | |||||||
Der udleveres kompendiemateriale under kurset. | |||||||
Course Coordinator | |||||||
Henrik Zobbe, hz@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Management, Phone: 35336810 | |||||||
Study Board | |||||||
Study Committee NSN | |||||||
Course Scope | |||||||
| |||||||