Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur Samt 80 % fremmøde | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | 3-ugers kursus januar | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 095761 Advanced Environmental Economics 095328 Investment and Finance 095328 kan erstattes af 095321 (nedlagt) | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset henvender sig til studerende, der gennem tidligere kursusarbejde har erhvervet sig et solidt kendskab til miljø- og velfærdsøkonomisk teori. Hovedformålet er at give deltagerne mulighed for at anvende miljøøkonomisk teori i praksis gennem cost-benefit analyser af konkrete miljø- og naturpolitiske problemstillinger. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Cost-benefit analyse er et økonomisk redskab til vurdering af den samfundsmæssige fordelagtighed af projekter, politiske programmer og andre tiltag, der lægger beslag på samfundsmæssige ressourcer. Samfundet anvender i dag betydelige midler på bevarelse og forbedring af miljøet. Det har givet cost-benefit analysen stigende betydning inden for miljøpolitisk udredningsarbejde og projektvurdering. Kurset giver en introduktion til cost-benefit analysens teoretiske og metodemæssige grundlag. Hovedvægten ligger på konkrete analyser af aktuelle miljø- og naturpolitiske problemstillinger. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsningsdelen omfatter en gennemgang af central litteratur om cost-benefit analysens teori og metode. Endvidere præsenteres eksempler på anvendelse af cost-benefit analyse, primært ved eksterne forelæsere fra konsulentfirmaer og ministerielle organer, hvor cost-benefit analyse benyttes. Ud over læsning af den gennemgåede litteratur består de studerendes indsats i opgaveløsning og projektarbejde. Der stilles indledningsvis en række metodeorienterede opgaver. Hovedopgaven er en sammenhængende cost-benefit analyse af en miljøøkonomisk problemstilling. Opgaven fremlægges ved et afslutningsseminar med opponenter. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
EPA (U.S. Environmental Protection Agency), (2000): Guidelines for Preparing Economic Analysis, http://yosemite1.epa.gov/ee/epa/eed.nsf/pages/guidelines. Hanley, N. & Spash, C.L. (1993): Cost-Benefit Analysis and the Environment, Edward Elgar, Aldershot, England. Johansson, P.-O. (1993): Cost-benefit analysis of environmental change, Cambridge University Press. Layard, R. & Glaister, S. (Eds.) (1994): Cost-Benefit Analysis, Cambridge University Press. [Introduction: 1-56] Møller, Fl. et al. (2000): Samfundsøkonomisk vurdering af miljøprojekter, Danmarks Miljøundersøgelser, Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen. http://www.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_Ovrige/default.asp | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Alex Dubgaard, adu@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Miljø og Regional Udvikling, Tlf: 35332280 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||