Fødevareøkonomisk Institut
70 % Inst. for Produktionsdyr og Heste 30 % | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 4.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur Der er 80% mødepligt til øvelserne | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser og vejledning gennemsnitlig 4 timer pr. uge | ||||||||||||
Blokplacering | Se undervisningsplan for veterinæruddannelsen | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Målsætning er at gøre de studerende bekendt med og give dem lejlighed til at reflektere over de forskellige etiske holdninger og andre forestillinger vedrørende dyr og brugen af dyr samt vedrørende dyrlægens opgaver og roller. Kurset giver indsigt i etiske hovedretninger og forskellige syn på natur og videnskab fremstillet og diskuteret i lyset af problemstillinger, som er relevante ud fra en veterinær synsvinkel. Der lægges vægt på selvstændig bearbejdelse af stoffet gennem projektarbejde. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Dyrlægestanden møder en række etiske udfordringer, ikke mindst i forbindelse med måden dyr bruges og behandles på, men også på andre områder, fx i forbindelse med fødevaresikkerhed. Samfundet forventer, at dyrlæger er i stand til at håndtere disse udfordringer. Samtidig må en bred diskussion af dyrlægers opgaver og rolle formodes at være af interesse for nye veterinærstuderende og kunne hjælpe dem til at finde deres egen faglige identitet i løbet af veterinærstudiet. Kurset er delvist projektorganiseret og med denne undervisningsform søges der skabt trygge rammer, som letter studiestarten på 1. semester gennem bl.a. etablering af projektgrupper, der giver den enkelte studerende et socialt tilhørsforhold fra studiets start. Projekterne tager indholdsmæssigt udgangspunkt i problemstillinger, som præsenteres i forelæsningsdelen af kurset. Med problemorienteringen som hovedprincip vil en forståelse for de valgte problemstillnger oftest forudsætte en tværfaglig tilgang. Projektstyring og samarbejdsegenskaber er vigtige erhvervskompetencer, ligesom evnen til at kunne håndtere tværfaglige problemstillinger. Ved kursets afslutning forventes deltagerne: 1. at kunne identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr 2. at være bekendt med de forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinære profession, og kunne identificere etiske problemstillinger, som knytter sig til disse roller og opgaver 3. at have stiftet bekendtskab med forskellige syn på dyr, som knytter sig til forskellige videnskabelige traditioner og andre tankesæt - herunder til spørgsmålet om dyrs evne til at tænke og føle, og dyr forstået ud fra etologiske, økologiske, genetiske, molekylærbiologiske og andre videnskabelige tankegange 4. at have stiftet bekendtskab med forskellige opfattelser af sygdom og sundhed anskuet i veterinærmedicinsk sammenhæng 5. at kunne samarbejde effektivt i grupper samt have forståelse for gruppedynamiske aspekter af et samarbejde 6. at kunne formidle et projekt skriftligt 7. at kunne formidle et projekt mundtligt samt opponere og give konstruktiv kritik til medstuderendes projekter | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Undervisningen er en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, selvstændigt arbejde og projektarbejde, vejledning, samt præsentationer og opponeringer. De faglige rammer for projektarbejdet afstikkes i forelæsningerne. Der lægges vægt på at forelæsninger veksler mellem bidrag af mere etisk/filosofisk tilsnit og bidrag fra personer med en veterinærfaglig baggrund, som kender til de relevante problemer. Der vil være dobbelt projektvejledning: Dels rettet mod processen, dels rettet mod det faglige/tværfaglige. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Kompendium til filosofikum for veterinærstuderende, 2004, KVL, København Kompendium i Metode og Projektarbejde. 11.udgave, 2001, DSR Forlag, KVL, KØbenhavn | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Trine Dich, td@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332995 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332905 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||