Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 3 semestre | ||||||||||||||
Pointværdi | 18 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus Veterinærstudiet har pt. ingen bachelordel | ||||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 modul pr. uge i 2. og 3. sem., ½ modul pr. uge i 4. sem. Teoretiske øvelser: 12 timer i 3. sem., 24 timer i 4. sem. Praktiske øvelser: 24 timer i 3. sem., 8 timer i 4. sem. NB! Nogle moduler i 2. sem. bruges til undervisning i biofysik. | ||||||||||||||
Blokplacering | Se undervisningsplan for veterinæruddannelsen NB! Nogle af skemamodulerne i 2. semester bruges til undervisning i biofysik | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 103118 Cellebiologi (sideløbende) | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Biologisk forståelse af husdyrs normale funktion på celle-, organ- og organismeniveau. Klarlæggelse af de funktionelle aspekter ved befrugtning, fødsel, laktation, vækst og differentiering, og adaptation til forskellige livsvilkår. Integration af forståelsen af den enkelte celles funktion med et detaljeret kendskab til de enkelte organers og den samlede organismes regulerede funktion. Forstå mekanismerne bag opståede afvigelser fra det normale og anvende dette i klinisk, diagnostisk sammenhæng. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Fysiologi Nerver, muskler, blodet, hjertet, kredsløbet, forplantningsorganerne, mælkekirtler og respiration, membran- og transportfysiologi, ernæringsfysiologi, organismens samlede stof- og energiomsætning, temperaturregulation, samt endokrinologi og specielle funktionelle forhold hos nyfødte dyr. Metabolisk biokemi Tarmkanalens absorption af hovednæringsstoffer (protein, kulhydrat, lipid) og mikronæringsstoffer (vitaminer, sporelementer). Samspillet mellem forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstofferne samt mikronæringsstoffernes betydning herfor, herunder fordøjelse, absorption og faste hos normale dyr. Drøvtyggeres specielle stofomsætning. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Der afholdes forelæsninger, praktiske laboratorieøvelser og teoretiske øvelser, herunder gennemgang af kvantitative fysiologiske eksperimentaldata. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Cunningham, J.G.: Textbook of Veterinary Physiology, 3. udgave 2002, udvalgte afsnit; Silverthorn, D.U.: Human Physiology; 3. udgave 2004 Øvelsesvejledninger og noter ved fagenes lærere | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Veterinær Fysiologi & Biokemi, Tlf: 35332511 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||