Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | MSc Valgfag | ||||||||||||
Examination | oral examination Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner Bedømmelse af mundtlig fremlæggelse | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og demonstrationer | ||||||||||||
Block Placement | 3-ugerskursus juni | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Mandatory Prerequisites | 104200 Clinical Lectures 104300 Reproduction/Obstetrics Medicin, Kirurgi og Reproduktion og fulgt V10 kursus i reproduktion og obstetrik (104300) | ||||||||||||
Restrictions | Min. 6 - max. 20 | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende et mere omfattende kendskab til basale cellebiologiske og praktisk kliniske aspekter af ægtransplantation og relaterede teknikker på vore husdyr. Det forudsættes, at det obligatoriske kursus i reproduktion er bestået. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
1. Teoretisk del I den teoretiske del gennemgås østralcyklus endokrinologi hos stimulerede og ikke stimulerede dyr. Den follikelendokrine såvel som follikulogenetiske grundlag for superovulationsprocessen med særlig henblik på kvæg og hest gennemgås. Det endokrinologiske og cellebiologiske grundlag for gamettransport, gametmodning og befrugtning underkastes en gennemgang med særlig henblik på at forstå den manglende befrugtning, som så ofte optræder hos det superovulerede dyr. Superovulationsbehandling gennemgås ligesom faktorer, som påvirker superovulationsbehandlingen (donor og hormon præparater.De veterinærhygiejniske foranstaltninger for donorer omtales. Opsamling af embryoner fra alle vore husdyr beskrives, men der lægges særlig vægt på forholdene hos kvæg. Selektion og synkronisering af recipienter diskuteres nøje, herunder de sundhedsmæssige aspekter. Isolation, identifikation, vurdering og dyrkning af 6-7 dage gamle embryoner, herunder de hygiejniske aspekter, gennemgås ved hjælp af et omfattende billedmateriale fra kvæg, får, hest og svin. Dybfrysning, mikromanipulation (kloning, biopsier, fosterinjektion) og kønsbestemmelse af æg (sæd) ved cytogenetiske metoder og PCR og embryoner omtales med særlig vægt på de praktiske aspekter. In vitro produktion dvs. in vitro modning af oocyter, in vitro fertilisation og in vitro dyrkning af æg og embryoner vil blive demonstreret og endelig vil avlsmæssige og bioetiske aspekter af disse nye bioteknologier i moderne kvæg- og svineavl blive omtalt. 2. Demonstrationer/øvelser Disse kan omfatte ikke-kirurgisk udskylning, ikke-kirurgisk transplantation og dybfrysning af kvægembryoner. Endvidere ikke-kirurgisk udskylning og transplantation af embryoner på hest, kirurgisk opsamling og transplantation af embryoner fra får/ged og svin, transvaginal ultralydsaspiration af oocyter samt in vitro produktion af embryoner. 3. Eksamen En række emner inden for reproduktionsbioteknologien vælges ved kursets start, og studerende i hold (1-3 studerende pr. hold) bearbejder et af disse emner ved hjælp af litteraturstudier og fremlægger ved en afsluttende diskussion resultatet af deres arbejde. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Se kursusindhold | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Hansen, L. H.: Reproduktionsfunktion og Reproduktions fejl hos svin (DSR) Jensen, H. Lehn: Reproduktion hos hest (DSR 1994) Christiansen, I. J.: Reproduktion hos hund og kat (DSR) Christiansen, I. J.: Reproduktion hos får og ged (DSR) Christiansen, I. J.: Veterinær obstetrik Greve, T.: Kvægets reproduktion (DSR 1993) Greve, T.: Forelæsninger i husdyrforplantning(DSR) Arthur's Veterinary Reproduction and Obstetrics, 8. udg. af Prof. David E. Noakes et al., June 2001. W.B. Saunders | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Mette Helga Schmidt, mhs@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Veterinary Reproduction og Obstetrics, Phone: 35332962 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||