113120 Læreanstalternes fælles projektleder og innovationskursus

Detaljer
Studieforvaltningen
Tidligst mulig placering
Varighed2 semestre
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
Eksamenbedømmelse af projektrapport


med hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur

Eksamensdatoer:

Mundtligt gruppeforsvar af projektrapport
 
Rammer for undervisningMandag og torsdag kl. 13.30-16.00 Studiestart ultimo september 2004 Tilmeldingsfrist: søndag den 15. august kl. 10.00 til lfpi@cbs.dk. Se studie- og undervisningsform for yderligere oplysninger.
 
BlokplaceringEsup, efterår

Fsup, forår
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantal39 (ca 4 fra KVL)
 
Kursets målsætning
Kursets formål er at træne de studerende i at forestå projektledelse og innovation omkring nye produkter og aktiviteter inden for potentielle vækstområder. Samtidig er det målet at de studerende lærer at lede, indgå og samarbejde i innovative teams.

Kurset er et tværfagligt meritgivende undervisningstilbud til overbygningsstuderende på de videregående uddannelser i hovedstadsområdet.
 
Kursusindhold
Stadig flere arbejds- og udviklingsopgaver inden for det private og det offentlige lægges ud i projektgrupper. Desværre er der alt for ringe kendskab til at arbejde decideret udviklingsorienteret og inddrage ny viden i projekter, hvorfor mange af projekterne trækker ud eller ikke når frem til det ønskede resultat.
 
Undervisningsform
Foruden projektarbejdet, der foregår i tværfagligt sammensatte grupper, indgår der tillige undervisning, gæsteforelæsninger, øvelser, seminarer og arbejde med projektværktøjer i kursusforløbet. Undervisningen og projektarbejdet sigter mod at styrke den studerendes kompetence til at skabe dynamiske koblinger mellem danske videregående uddannelses- og forskningsinstitutioner og erhvervslivet. De studerende trænes i at samarbejde og lede tværfaglige projektgrupper, hvor der både bliver set på det procesorienterede og det resultatorienterede. Her lægges der primært vægt på den indledende "turbulente" fase af projekters etablerings- og udviklingsproces, men der vil også blive taget fat på, at styre den efterfølgende mere målrettede projektfase. De LFPI-studerende har i projektforløbet mulighed for at arbejde tæt sammen med virksomheders innovative teams. I denne sammenhæng arbejder de LFPI-studerende med opbygning af videns- og projektpakker, som de ved hjælp af deres differentierede faglige baggrund kan gøre meget nuancerede. Information og tilmelding Informations møder: mandag den 24. maj kl. 15-17 og mandag den 12. august 15-17 på nedenstående adresse. Tilmeldingsblanket og yderligere information kan fås på følgende adresse: Læreranstalternes Fælles Projektleder- & Innovationskursus Center for Innovation og Entrepreneurship, CME Grundtvigsvej 37 1864 Frederiksberg C TLf. 38153838 e-mail lfpi@cbs.dk
 
Litteraturhenvisninger
Argyris, C & Schön, D. (1996): Organizational learning II: Theory, Method, and Practice. Reading, MA: Addison-Wesley.
Boisot, Max H. (1992): Is your Firm a Creative Destroyer?. Barcelona, Spanien, Papers ESADE nr. 81.
Boisot, Max H. (1998): Knowledge of Assets. Oxford, UK, University Press
Drucker, Peter F. (1985): Innovation and Entrepreneurship. GB: William Heinemann Ltd.
Herlau, Henrik & Tetzschner, Helge (1999): Fra Jobtager til Jobmager - model II. DK: Samfundslitteratur.
Nonaka, Ikujiro (1994): A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. USA, Organizational Science vol. 5, nr. 1.
Mintzberg, Henry et al (1998): Strategy Safari. Londun, UK. Prentice Hall, GB.
 
Kursusansvarlig
Henrik Herlau, lfpi@cbs.dk, Uddannelse og studerende/Sekretariat for studienævn og uddannelser, Tlf: 38153844
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger80
projektarbejde100
forberedelse200
kollokvier20
eksamen50

450