Study Administration | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 2 semesters | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Dates of Exam: Mundtligt gruppeforsvar af projektrapport | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Mandag og torsdag kl. 13.30-16.00 Studiestart ultimo september 2004 Tilmeldingsfrist: søndag den 15. august kl. 10.00 til lfpi@cbs.dk. Se studie- og undervisningsform for yderligere oplysninger. | ||||||||||||||
Block Placement | Esup, efterår Fsup, forår | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | 39 (ca 4 fra KVL) | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets formål er at træne de studerende i at forestå projektledelse og innovation omkring nye produkter og aktiviteter inden for potentielle vækstområder. Samtidig er det målet at de studerende lærer at lede, indgå og samarbejde i innovative teams. Kurset er et tværfagligt meritgivende undervisningstilbud til overbygningsstuderende på de videregående uddannelser i hovedstadsområdet. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Stadig flere arbejds- og udviklingsopgaver inden for det private og det offentlige lægges ud i projektgrupper. Desværre er der alt for ringe kendskab til at arbejde decideret udviklingsorienteret og inddrage ny viden i projekter, hvorfor mange af projekterne trækker ud eller ikke når frem til det ønskede resultat. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Foruden projektarbejdet, der foregår i tværfagligt sammensatte grupper, indgår der tillige undervisning, gæsteforelæsninger, øvelser, seminarer og arbejde med projektværktøjer i kursusforløbet. Undervisningen og projektarbejdet sigter mod at styrke den studerendes kompetence til at skabe dynamiske koblinger mellem danske videregående uddannelses- og forskningsinstitutioner og erhvervslivet. De studerende trænes i at samarbejde og lede tværfaglige projektgrupper, hvor der både bliver set på det procesorienterede og det resultatorienterede. Her lægges der primært vægt på den indledende "turbulente" fase af projekters etablerings- og udviklingsproces, men der vil også blive taget fat på, at styre den efterfølgende mere målrettede projektfase. De LFPI-studerende har i projektforløbet mulighed for at arbejde tæt sammen med virksomheders innovative teams. I denne sammenhæng arbejder de LFPI-studerende med opbygning af videns- og projektpakker, som de ved hjælp af deres differentierede faglige baggrund kan gøre meget nuancerede. Information og tilmelding Informations møder: mandag den 24. maj kl. 15-17 og mandag den 12. august 15-17 på nedenstående adresse. Tilmeldingsblanket og yderligere information kan fås på følgende adresse: Læreranstalternes Fælles Projektleder- & Innovationskursus Center for Innovation og Entrepreneurship, CME Grundtvigsvej 37 1864 Frederiksberg C TLf. 38153838 e-mail lfpi@cbs.dk | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Argyris, C & Schön, D. (1996): Organizational learning II: Theory, Method, and Practice. Reading, MA: Addison-Wesley. Boisot, Max H. (1992): Is your Firm a Creative Destroyer?. Barcelona, Spanien, Papers ESADE nr. 81. Boisot, Max H. (1998): Knowledge of Assets. Oxford, UK, University Press Drucker, Peter F. (1985): Innovation and Entrepreneurship. GB: William Heinemann Ltd. Herlau, Henrik & Tetzschner, Helge (1999): Fra Jobtager til Jobmager - model II. DK: Samfundslitteratur. Nonaka, Ikujiro (1994): A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. USA, Organizational Science vol. 5, nr. 1. Mintzberg, Henry et al (1998): Strategy Safari. Londun, UK. Prentice Hall, GB. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Henrik Herlau, lfpi@cbs.dk, Education an Students/, Phone: 38153844 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||