115418 Landscape Design, Introduction

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits18 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationevaluation of project report


Aid allowed

Description of Examination: 13-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 21 timer ugentligt
 
Block PlacementEsup, efterår
Forelæsninger: tirsdag og torsdag 11.10-12.30 Øvelser: mandag 8-17 samt tirsdag, onsdag og torsdag 13-17

 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsForbeholdt landskabsarkitektstuderende.
 
Course Objectives
Målet er at give indsigt i og forståelse for, hvad landskabsarkitektur omfatter, altså introducere til landskabsarkitektens arbejdsområder m.h.t. udformning, etablering og forvaltning af friarealer. Den studerende gives et grundlæggende kendskab til forskellige friarealtyper, elementære tegnemæssige færdigheder, erfaring i at udarbejde friarealforslag med enkle forudsætninger. Kurset skal øge bevidstheden om studiets hensigt, motivere til grundfagene og understøtte rigtigheden i studievalget.
 
Course Contents
I kurset indgår fagene Nutidig landskabsarkitektur, Landskabsplanlægning og Tegning. Nutidig landskabsarkitektur omfatter byudvikling, byens friarealer herunder parker og kirkegårde, torve og pladser, gader og stier, offentlige og private institutioners friarealer samt boligens friarealer herunder friarealer ved etageboliger, åben- og tæt-lav bebyggelser og fritidsboliger.
I faget Landskabsplanlægning udarbejdes forslag til udformning af friarealer udfra de studerendes egne forundersøgelser.
I faget Tegning, instrueres og trænes i projektionstegning, perspektiv- og frihåndstegning, opmåling, skrift, signaturer og lay-out.
Den studerende skal som gruppearbejde udarbejde en skriftlig rapport. Grundlaget for den skriftlige rapport ligger inden for de i kurset behandlede friarealtyper, rapporten danner baggrund for den store skitseopgave.
Ud fra givne forudsætninger skal den studerende udarbejde en mindre og en større skitseopgave for konkrete friarealer. Der skal derudover foretages opmålinger, skitser og noter fra ekskursioner.
Den samlede projektrapport, der danner grundlag for eksamensbedømmelsen, omfatter resultatet af samtlige tegneøvelser, den skriftlige rapport og skitseopgaverne.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde ved tegnebordet, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Der arbejdes individuelt såvel som i grupper à maks. 3-5 personer. Kurset skal bestås på 1. semester, da det er en forudsætning for studiets senere kurser og temaer.
 
Course Litterature
Sektion for Landskab (1998): Kompendium til Nutidig landskabsarkitektur, DSR Forlag, KVL, København.
Andersson, Sven-Ingvar, Annelise Bramsnæs og Ib asger Olsen (1984): Parkpolitik: boligområderne,byerne og det åbne land.
Sektion for Læring af Tværvidenskabelige Metoder (2001) "Kompendium i Metode og projektarbejde". DSR Forlag. 11. udgave, KVL. København. Stahlschmidt, P.(2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø.
 
Course Coordinator
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 35331792
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures36
project work100
practicals130
preparation228
Excursions40
supervision6

540