Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 2 semesters | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forrårssemesteret: 1/2 skemamodul pr. uge. Øvelser: 14 timer pr. uge Efterårssemesteret: Øvelser: 7 timer pr. uge | ||||||||||||||
Block Placement | Esup, efterår Fsup, forår Forår: Forelæsninger torsdag 9.35-10.55 - Øvelser tirsdag, onsdag og torsdag 13-17 samt onsdag 8-10.55 Efterår: tirsdag og fredag 13-16.30 | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 115418 Landscape Design, Introduction 088015 Map Interpretation and Landscape Analysis 115319 History of Garden Architecture 115319 sideløbende | ||||||||||||||
Restrictions | 45, fortrinsvis landskabsarkitektstuderende. | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets målsætning er at give den studerende kompetence indenfor den del af landskabsarkitektens arbejde, som består i at udforme friarealer og anskueliggøre de fremtidige løsninger. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset sigter både mod planlægningens form og indhold. Med hensyn til indhold er målet, at den studerende kan registrere og analysere sted og behov, og på dette grundlag udvikle en syntese - et forslag. Med hensyn til udtryks- og fremstillingsform er målet at opnå et elementært niveau i skitsering og modelbygning samt i frihånds-, perspektiv-, og computertegning (CAD). Kurset skal på anvendelsesniveau kvalificere til udformning af friarealer. I skitseopgaverne vælges mellem følgende friarealtyper: Byrum som torve og pladser, friarealer ved boliger, institutioner og erhverv, samt rekreative områder som parker, idrætsområder, kolonihaver, kirkegårde, golfbaner, lystskove og råstofgrave. CAD og frihåndstegning er vigtige hjælpemidler i hele planlægningsprocessen, ligesom det er nødvendigt at have et grafisk sprog, der kan aflæses og forstås af bygherre, arkitekt, entreprenør og forvaltere af friarealer. Forelæsningsrækken giver en indføring i landskabsplanlægningens nøglebegreber og metoder. Ved forårssemestrets afslutning gennemføres i fællesskab med kurset Havekunstens Historie en udlandsekskursion til udvalgte klassiske anlæg. Formålet med ekskursionen er at studere historiske havers anvendelse af virkemidler og fordybe sig i frihåndstegning og opmåling. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Øvelser udføres på tegnesalen og i CAD-rummet. Ved øvelserne i CAD og tegneøvelserne i frihåndstegning, perspektivtegning og modelbygning har undervisningen karakter af instruktion. Ved skitseopgaverne er lærernes funktion derimod først og fremmest ar være opgavestiller, rådgiver og diskussionspartner. Som grundlag for skitseopgaven i kursets første halvdel udarbejder de studerende i fællesskab en rumlig model af området. I skitseopgaverne veksles mellem individuelt arbejde og gruppearbejde. Generelle og specifikke emner i tilknytning til opgaverne belyses gennem ad hoc forelæsninger. Registrering af opgaveområde og referenceområder foregår ved ekskursioner. En skitseopgave afsluttes med mundtlig fremlæggelse, kritik og evaluering. Bedømmelse af projektrapport omfatter alt materiale udarbejdet i kurset. Form og indhold vægtes ligeværdigt, men eksamen resulterer i én samlet karakter. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
AUTOCAD-MANUALEN. Sullivan, C. (1997): Drawing the Landscape. 2nd Edition. John Wiley & Sons, New York. Jørgensen, I (1998): CAD for landskabsarkitekter. DSR Forlag. Kunstakademiets Arkitektskole (1978): Anvendt Perspektiv. Kompendiemateriale. Lynch, K. og G. Hack (1984): Site Planning. 3 ed.. Grundbog i landskabsplanlægning m.h.t. teknikker og metoder, relation til de grundliggende fag: landmåling, jordbundslære, klimatologi, økonomi og sociologi samt oversigter med normer og standarder. MIT Press, Boston. 500 sider. Stahlschmidt, P. (2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø. Information om kurset på Campusnet er samlet på forårsdelen. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Ian Jørgensen, iajo@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331779 Finn Jørsboe, jorsboe@get2net.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 3528 Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331792 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||