Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, ekstern censur Ved bedømmelsen vægtes projektrapporten (80)%; mundtlig præsentation, procesbeskrivelse og efterskrift (20%) | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul i 4 uger. | ||||||||||||||
Blokplacering | E7, efterår F7, forår Se kursets hjemmeside | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 115110 Metode og projektarbejde | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At den studerende: Gennemfører et problemorienteret projektarbejde I projektarbejdet får lejlighed til selvstændigt at anvende dele af den erhvervede grundfaglige viden, samt på egen hånd indsamler og tilegner sig ny viden Inddrager og vurderer faglige og/eller metodiske teorier I forbindelse med projektarbejdet får lejlighed til at formidle resultater mundtligt såvel som skriftligt Bliver i stand til at forholde sig kritisk til eget og andres arbejde | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Den færdiguddannede KVL-kandidats arbejdsopgaver består langt overvejende af deltagelse i projekter og med problemer der sjældent er til at løse alene med anvendelse af redskaberne fra et enkelt fag. I det problemorienterede projektarbejde arbejdes med problemstillinger, der kan relateres til virkelighedens problemstillinger, som oftest på tværs af fagene. Projektarbejdets mål er at tilnærme sig kandidaternes arbejdssituation i forhold til at forstå og løse problemer. Gennem refleksion over eget og andres arbejde, udvikles generel kompetence i at tilegne sig ny viden på studiet. Dette vil også være en forberedelse på at gennemføre senere og større projektarbejder såsom bachelorprojekt, temaprojekt og speciale | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Projektarbejdet skal foregå i grupper på min. 4 og max. 6 studerende. Hovedparten af undervisningsaktiviteten består i selvstændigt projektarbejde styret af de studerende, understøttet af vejledning fra henholdsvis en metodevejleder og en faglig vejleder. I kursets første del vil der blive diskuteret teori, metode og tværfaglighed, dels af generel karakter, og dels i forhold til de specifikke projekter, der arbejdes med. Som en del af undervisningsformen indgår deltagelse i midtvejsseminar og afsluttende seminar, herunder fremlæggelse og opponering. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Kompendium i Metode og Projektarbejde. 11. udg., 1999, DSR Forlag Andersen, L.J., Kruse, S., Rasmussen, P. Hansen, L.S. (red.) (1995): Introduktion til problem, metode og proces i projektarbejdet - ved naturvidenskabelige uddannelser. 1. udg., Jordbrugsforlaget, KVL, København. Andersen, Ib (1997): Den skinbarlige virkelighed - om valg af samfundsvidenskabelige metoder. 1. udg., Samfundslitteratur 1997. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Vagn Olsen, vo@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332167 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||