115701 Project in Scientific Theory and Method

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationevaluation of project report


Aid allowed

Description of Examination: pass/fail, external examiner

Ved bedømmelsen vægtes projektrapporten (80)%; mundtlig præsentation, procesbeskrivelse og efterskrift (20%)
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1 skemamodul i 4 uger.
 
Block PlacementE7, efterår

F7, forår
Se kursets hjemmeside

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites115110 Methods in Problem-Based Projects
 
Course Objectives
At den studerende:
Gennemfører et problemorienteret projektarbejde
I projektarbejdet får lejlighed til selvstændigt at anvende dele af den erhvervede grundfaglige viden, samt på egen hånd indsamler og tilegner sig ny viden
Inddrager og vurderer faglige og/eller metodiske teorier
I forbindelse med projektarbejdet får lejlighed til at formidle resultater mundtligt såvel som skriftligt
Bliver i stand til at forholde sig kritisk til eget og andres arbejde
 
Course Contents
Den færdiguddannede KVL-kandidats arbejdsopgaver består langt overvejende af deltagelse i projekter og med problemer der sjældent er til at løse alene med anvendelse af redskaberne fra et enkelt fag. I det problemorienterede projektarbejde arbejdes med problemstillinger, der kan relateres til virkelighedens problemstillinger, som oftest på tværs af fagene. Projektarbejdets mål er at tilnærme sig kandidaternes arbejdssituation i forhold til at forstå og løse problemer.
Gennem refleksion over eget og andres arbejde, udvikles generel kompetence i at tilegne sig ny viden på studiet. Dette vil også være en forberedelse på at gennemføre senere og større projektarbejder såsom bachelorprojekt, temaprojekt og speciale
 
Teaching And Learning Methods
Projektarbejdet skal foregå i grupper på min. 4 og max. 6 studerende. Hovedparten af undervisningsaktiviteten består i selvstændigt projektarbejde styret af de studerende, understøttet af vejledning fra henholdsvis en metodevejleder og en faglig vejleder. I kursets første del vil der blive diskuteret teori, metode og tværfaglighed, dels af generel karakter, og dels i forhold til de specifikke projekter, der arbejdes med. Som en del af undervisningsformen indgår deltagelse i midtvejsseminar og afsluttende seminar, herunder fremlæggelse og opponering.
 
Course Litterature
Kompendium i Metode og Projektarbejde. 11. udg., 1999, DSR Forlag
Andersen, L.J., Kruse, S., Rasmussen, P. Hansen, L.S. (red.) (1995): Introduktion til problem, metode og proces i projektarbejdet - ved naturvidenskabelige uddannelser. 1. udg., Jordbrugsforlaget, KVL, København.
Andersen, Ib (1997): Den skinbarlige virkelighed - om valg af samfundsvidenskabelige metoder. 1. udg., Samfundslitteratur 1997.
 
Course Coordinator
Vagn Olsen, vo@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332167
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures10
supervision10
Colloquia2
examination2
project work246

270