Inst. for Produktionsdyr og Heste
30 % Fødevareøkonomisk Institut 70 % | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, ekstern censur For at gå til eksamen, skal den studerende deltage i mindst 80% af øvelserne. | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1/2 skemamodul pr uge Øvelser: 2 timer pr uge - endvidere øvelser 2. semester af MOP, dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi. | ||||||||||||
Blokplacering | F2, forår Efter særlig plan. Forelæsninger i F2 kun mandag | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 115110 Metode og projektarbejde Det anbefales sideløbende at gennemføre 2. semester af dette kursus. Dette gælder dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen. | ||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Den studerende skal have gennemført 1. semester af kurset i Metode og projektarbejde (115110). Dette gælder dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen. | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Formålet med kurset er at give den studerende lejlighed til at anskue jordbrugsfaglige og bioteknologiske problemstillinger i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoritiske, herunder etiske, problemstillinger, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til jordbrug og bioteknologi. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
De studerende bliver præsenteret for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. Der vil være tale om at gennemgå forskellige forskningstraditioner og diskutere dem i en videnskabsteoretisk belysning, fx ud fra distinktionen mellem reduktionisme og holisme og distinktionen mellem kvantitativ og kvalitativ forskning. Der vil blive gennemgået en række etiske problemstillinger. Der vil være tale om at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler. Der vil fx. blive præsenteret dyreetiske overvejelser i relation til husdyrproduktion. Der kan blive præsenteret forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion. Der vil så vidt muligt blive lagt et historisk perspektiv ind i fremstillingen. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Undervisningen består af en forelæsningsrække med en ugentlig dobbeltforelæsning og holdundervisning med to til fire ugentlige timer. Studerende på biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen har dog to ugentlige timer i hele semestret.Typisk vil der i forelæsningerne optræde både en "filosof" og en "faglig person", således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. I holdundervisningen vil der i begyndelsen være to ugentlige timer med øvelser, som relaterer sig til det tema, som behandles i ugens forelæsninger. Formålet med øvelserne er at give de studerende lejlighed til mere selvstændigt at bearbejde stoffet. Der er tale om et område, hvor der ikke findes facitlister, men hvor de studerende skal lære på kvalificeret måde at anskue den samme sag fra flere sider. Et stykke ind i semestret suppleres de to ugentlige øvelsestimer med holdundervisning, som retter sig mod projektarbejdet. Dette vil være sammenfaldende med 2. del af MOP-kurset (dog ikke for studerede på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen). Til hver projektgruppe vil der blive knyttet en procesvejleder, og desuden personer, der kan yde vejledning af faglig karakter. I projektarbejdet kan de studerende deles op i forhold til studieretninger og faglige interesser. Ved slutningen af projektarbejdet indleveres en projektrapport med tilhørende procesbeskrivelse, som de studerende skal præsentere og stå til ansvar for ved en afsluttende mundtlig bedømmelse. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Elektronisk kompendium | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Anders Dahl, and@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332376 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332905 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||