Department of Large Animal Sciences
30 % Institute of Food and Resource Economics 70 % | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: pass/fail, external examiner For at gå til eksamen, skal den studerende deltage i mindst 80% af øvelserne. | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1/2 skemamodul pr uge Øvelser: 2 timer pr uge - endvidere øvelser 2. semester af MOP, dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi. | ||||||||||||
Block Placement | F2, forår Efter særlig plan. Forelæsninger i F2 kun mandag | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | 115110 Methods in Problem-Based Projects Det anbefales sideløbende at gennemføre 2. semester af dette kursus. Dette gælder dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen. | ||||||||||||
Mandatory Prerequisites | Den studerende skal have gennemført 1. semester af kurset i Metode og projektarbejde (115110). Dette gælder dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen. | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Formålet med kurset er at give den studerende lejlighed til at anskue jordbrugsfaglige og bioteknologiske problemstillinger i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoritiske, herunder etiske, problemstillinger, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til jordbrug og bioteknologi. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
De studerende bliver præsenteret for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. Der vil være tale om at gennemgå forskellige forskningstraditioner og diskutere dem i en videnskabsteoretisk belysning, fx ud fra distinktionen mellem reduktionisme og holisme og distinktionen mellem kvantitativ og kvalitativ forskning. Der vil blive gennemgået en række etiske problemstillinger. Der vil være tale om at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler. Der vil fx. blive præsenteret dyreetiske overvejelser i relation til husdyrproduktion. Der kan blive præsenteret forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion. Der vil så vidt muligt blive lagt et historisk perspektiv ind i fremstillingen. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen består af en forelæsningsrække med en ugentlig dobbeltforelæsning og holdundervisning med to til fire ugentlige timer. Studerende på biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen har dog to ugentlige timer i hele semestret.Typisk vil der i forelæsningerne optræde både en "filosof" og en "faglig person", således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. I holdundervisningen vil der i begyndelsen være to ugentlige timer med øvelser, som relaterer sig til det tema, som behandles i ugens forelæsninger. Formålet med øvelserne er at give de studerende lejlighed til mere selvstændigt at bearbejde stoffet. Der er tale om et område, hvor der ikke findes facitlister, men hvor de studerende skal lære på kvalificeret måde at anskue den samme sag fra flere sider. Et stykke ind i semestret suppleres de to ugentlige øvelsestimer med holdundervisning, som retter sig mod projektarbejdet. Dette vil være sammenfaldende med 2. del af MOP-kurset (dog ikke for studerede på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen). Til hver projektgruppe vil der blive knyttet en procesvejleder, og desuden personer, der kan yde vejledning af faglig karakter. I projektarbejdet kan de studerende deles op i forhold til studieretninger og faglige interesser. Ved slutningen af projektarbejdet indleveres en projektrapport med tilhørende procesbeskrivelse, som de studerende skal præsentere og stå til ansvar for ved en afsluttende mundtlig bedømmelse. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Elektronisk kompendium | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Anders Dahl, and@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332376 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||