Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc kurset afholdes hvert andet år i lige årstal | ||||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, ekskursion, gruppearbejde, fremlæggelser og diskussioner, rollespil | ||||||||||||||||
Block Placement | 3-ugerskursus juni | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 115620 Nature Management | ||||||||||||||||
Restrictions | 30 | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give et indblik i ligheder, forskelle og anledninger til konflikter mellem forskellige befolkningsgruppers naturforståelse og deres natursyn, som de kommer til udtryk i brugen og forvaltningen af landskabet til forskellige formål. Ud fra egne erfaringer samt gennem forelæsninger, litteraturstudier, ekskursioner og analyser af praktiske eksempler får de studerende redskaber til selv at analysere og forholde sig til aktuelle problemstillinger. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Da landskabsforvaltning indebærer valg og afvejning af forskellige muligheder for, hvordan fremtidens landskab kan fungere og fremtræde, er det vigtigt at erkende sit eget værdigrundlag og være i stand til at afdække og forholde sig til de dominerende opfattelser på området og skiftene i disse over tid. For forholdsvis kort tid siden brugte samfundet mange penge og megen tid på at udrette åer, tørlægge søer og opdyrke heder og moser, mens vi nu restaurerer disse naturtyper. Samtidig bliver der stadig større fokus på landmanden som landskabsforvalter og menneskets brug af landskabet til friluftsformål. Ovennævnte aktiviteter fortæller noget om forholdet mellem kultur og natur i vor tid, om det vi kalder naturforståelse og natursyn. Naturforståelsen handler om vores konkrete viden om hvem og hvor mange, der gør hvad hvordan såvel som viden om naturen og dens processer og om de økonomiske, planlægningsmæssige, tekniske og praktiske muligheder. Den slags viden er der en del af. Vi ved betydeligt mindre om, hvorfor mennesker gør, som de gør. Om hvad der er det etiske og æstetiske grundlag for, at mennesker med én livsform eller livsstil eller et helt samfund foretrækker noget frem for andet, dvs. om natursynet. Men det er mindst lige så vigtigt at vide af hensyn til dagens forvaltning af morgendagens fysiske omgivelser for fremtidens generationer. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset vil indeholde forelæsninger, besøg på institutioner, rollespil og diskussioner samt gruppeprojekt med fremlæggelser på baggrund af litteraturstudier, interviews og lign. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Kompendium købes i DSR | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jette Hansen-Møller, jhm@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331820 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||