Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||
Pointværdi | 24 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Der gives en samlet karakter, baseret på projektrapport og mundtlig eksamen. Projektet vejer 4/5 af den samlede karakter. Beskrivelse af eksamen: | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | 4/5 af et semester | ||||||||||||||||
Blokplacering | Fsup, forår Efter aftale | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 115718 Planlægningsteori og metode 045931 Landskabsøkologi 093730 Forvaltningsret og offentlig økonomi | ||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Temaets formål er at give studerende med forskellig baggrund en dybere indsigt i landskabsforvaltningens teorimæssige, metodemæssige og retlige grundlag samt udvikle færdigheder i at analysere og syntetisere indenfor området. Temaet skal således danne grundlag for selvstændigt at kunne analysere processer og beslutninger truffet i landskabsforvaltningen og udvikle færdigheder i den faglige del af beslutningsprocessen, herunder færdigheder i formulering af landskabspolitikker og -planer. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Der undervises i følgende emner: Landskabsdynamiske tendenser i Danmark Friluftsliv og turisme Natur- og landskabsforvaltning Natursyn i landskabsforvaltningen Landskabsforvaltning i drikkevandsområder Kystforvaltning Naturbeskyttelse og naturopretning Internationale tendenser i landskabsforvaltningen Forvaltningsplaner for regionale og lokale områder I projektperioden afholdes en udenlandsekskursion med det formål at studere andre landskaber og andre former for landskabsforvaltning. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen gives dels som forelæsninger og seminarer, dels som vejledning ved projektarbejdet. Hertil kommer i et mindre omfang opgaveløsning i forlængelse af forelæsningerne. Forelæsninger, seminarer og opgaveløsning koncentreres til de første uger, hvor en typisk arbejdsdag ser således ud: En "dobbeltforelæsning" med efterfølgende seminar. Der undervises efter både deduktive og induktive principper afhængig af emnet. Den resterende halve dag anvendes til enten opgaveløsning eller selvstændig læsning og forberedelse af seminaroplæg. Efter omkring en måned søges afholdt en 3-dages ekskursion til et relevant område i landet. Under ekskursionen dannes grupperne og problem-formuleringen starter med udgangspunkt i de pågældende områder og dertil knyttede forvaltningsopgaver. Grupperne sammensættes normalt af studerende fra forskellige studieretninger. Projekterne vil både indeholde en beskrivende-analyserende og en forslagsdel. Der stilles krav om, at det enkelte forslag løser det formulerede forvaltningsproblem på en helhedsorienteret måde i modsætning til en snævrere sektororienteret løsning. Projektet afsluttes med en rapport, hvis længde varierer med antal studerende og det formulerede problem. Projektgrupper større end 6 accepteres normalt ikke. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Der undervises efter et kompendium bestående overvejende af primærtekster inden for landskabsforvaltning. Kompendiet er på ca. 1000 sider og fornyes hvert år. Eksempler på kompendier fra de senere år kan ses på biblioteket, Sektion for Landskab. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331822 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||