Forest & Landscape | |||||||||
Earliest Possible Year | 1 to 3 | ||||||||
Duration | 3 semesters | ||||||||
Credits | 5 (ECTS) | ||||||||
Course Level | BSc SLing-kursus, S&L, Nødebo | ||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Dates of Exam: | ||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||
Block Placement | Uden for skemagruppe | ||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||
Course Objectives | |||||||||
Logistisk forståelse og færdigheder i at tilrettelægge tekniske operationer er vigtige forudsætninger for at kunne forestå en resultatorienteret naturforvaltning og anvendelse af ressourcer. Driftsplanlægningen er en vigtig disciplin, bl.a. til afklaring af driftsformål samt afvejning og indpasning af forskelligartede interesser. | |||||||||
Course Contents | |||||||||
Faget er et af de fire kernefag på 1. del. Teknik og planlægning er desuden et vigtigt input til temaet om anlægs- og plejeopgaver, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i Drift og forvaltning. Følgende emner tages op i faget: 1. semester Produkter fra skov og landskab. Opmåling og klassificering af råtræ. Skovens ikke-ved-produkter og andre ydelser. Naturplejeprodukter (hø, kød, uld, lyng mmm.). Foderenheder ved forskellig landbrugsmæssig drift og naturpleje. Karakteristik og omfang af friluftsliv i Danmark. Træindustri. Træ som materiale. Produktsubstituering (herunder miljøforhold og vugge til grav analyser). Bioenergi baseret på skov og landskab. 2. semester Driftsteknik. Maskinlære (motorer, kræfter, transmission). Indre og ydre miljø ved maskinanvendelse i skov og landskab. Vigtigste (principper for) redskaber til skov og landskab. Indsats-nytte analyser (modeller og kalkuler). Arbejds og maskinplanlægning (præstationer, valg af maskiner, økonomiske overvejelser). 3. semester Revision af kortgrundlag for skov- og naturforvaltning. Verificering i marken (nivellering og indtegning af linjeforløb). Landskabsanalyse. Registrering, analyse, forslag. Historisk analyse. Rumlig analyse. Områdeanalyse. Værdianalyse. Lokaliseringsanalyse. Konsekvensanalyse. Regionalisering og inddeling i driftsenheder (afd./litra). Zonering for multiple use (friluftsliv, nøglebiotoper, urørt, miljøbeskyttelse, forsøg)Naturkvalitetsvurdering (udpegning af nøglebiotoper). Inddeling i driftsklasser. Vedmasseopgørelse. Tilvækst på bevoksnings- og enkelttræniveau Vedmassefremskrivning Hugstmuligheder Den studerende skal ·opnå viden om de vigtigste produkter og serviceydelser fra skov og landskab ·kunne vurdere et områdes produktionsmæssige, biologiske og rekreative potentialer ·kunne vurdere kvaliteten af vedprodukter og andre produkter fra skov og landskab ·have viden om de almindeligste maskiner og redskaber ·udvikle færdigheder i at udføre simple maskinanalyser, landskabsanalyser, inddeling i driftsklasser og vedmasseberegninger ·opnå bevidsthed om den tekniske indsats' miljømæssige konsekvenser samt de arbejdsmiljømæssige forhold ved maskin- og mandskabsbenyttelse | |||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||
Undervisningen, der strækker sig over de første tre semestre, forgår som holdundervisning med øvelser, gruppeopgaver og ekskursioner mm. Emner fra faget kan bearbejdes i Feltstudie-projektet med vejledning fra fagets lærere. | |||||||||
Course Litterature | |||||||||
Se lektionsplan. | |||||||||
Course Coordinator | |||||||||
Carsten Andersen, cand@kvl.dk, Department of Economics and Natural Resources/Skovskolen, Phone: 35283528 Steffen Havelund, stha@kvl.dk, Department of Economics and Natural Resources/, Phone: 35281583 Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580 | |||||||||
Study Board | |||||||||
Study Committee SLING | |||||||||
Course Scope | |||||||||
| |||||||||