Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | 4 to 5 | ||||||||||||
Duration | 2 semesters | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | written examination and oral examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Planter & teknologi går over 2 semestre | ||||||||||||
Organisation of Teaching | En del af undervisningen vil foregå på engelsk | ||||||||||||
Block Placement | F7, forår Onsdag eftermiddage | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Formål for denne del af planter og teknologi er at få en grundlæggende forståelse og indsigt i anvendelse af planter og vegetationstyper i forbindelse med etablering, udvikling og pleje af plantninger i byen og det åbne land. Kurset omfatter såvel indsigt i plantningernes indre struktur og opbygning som deres funktionelle, æstetiske og økologiske funktion i miljøet. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset er i foråret delt op i 2 forløb. Det første forløb handler om plantematerialet baseret på indsamling og bearbejdning af viden og det andet forløb handler om vegetationstyper baseret på analyse af allerede udførte landskabsarkitektprojekt og løsning af afgrænsede problemsbaserede casestudies. Byskove og lunde i landskabet Allèer og vejtræer i landskabet Hegnsplantninger i landskabet Tætbyens vegetation som gadetræer og planter på bygninger Træer, buske og hække i park og have Græsformer og blomster i park og have Endvidere beskrives de mest anvendte træer i form af "ugens træer" Vegetationselementerne belyses i forhold til følgende emner: Plantematerialets herkomst, udvælgelse og forædling, produktion og navngivning, samt en orientering om sygdomme og skadedyr. Vækstbetingelser og stressfaktorer som saltforurening, jordkomprimering, vandstress og luftforurening. Planlægning og etablering af de forskellige vegetationselementer, herunder udarbejdelse af beplantningsplaner med angivelse af artssammensætning, plantetæthed og plantestørrelse. Udvikling og drift. Ukrudsbekæmpelse, udtynding, beskæring og foryngelse af vegetationselementerne. I efteråret 2005 vil terræn og befæstelser blive behandlet i blok 1 og et større sammenhængende projekt vil være i centrum i blok 2. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset er i foråret delt op i 2 forløb. I hvert forløb indgår forelæsninger/workshop, problembaserede studier, skitsering, fremlæggelse og kritik. I efteråret kommer yderligere 2 forløb i blok 1 og blok 2 afsluttes med et større sammenhængende projekt. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Olsen, Ib Asger (1999) Planter i miljøet. Forlaget Grønt Miljø. Yderligere litteratur udleveres på kurset | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Stephan Pauleit, sp@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 35331787 Jens Balsby Nielsen, jbn@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 35331781 Torben Dam, toda@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 35331797 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||